-
Ses ve Müzik Mastering Aşaması
S.a.
Değerli hocalarım, ben kayıtlarımı genelde fl studiodan alıyorum, bazen adobeden. Ama ses kaydıyla müzik arasında uçurumlar oluyor, sesi çok versem müziğin üstüne çıkıyor, azaltsam kayboluyor. Sesi yüzde kaç vermeyliz. ayarlaması nasıl olmalı.
forumu çok araştırdım bulamadım.
ve bu işin uzmanı olan abilerime danışayım dedim.
Saygılarla
Sevay.
-
Cevap: Ses ve Müzik Mastering Aşaması
Uzman olmamakla beraber,şunları söyleyebilirim.
Aranje bittikten sonra miksaj aşamasına gelinir.
Miksajda da senin belirttiğin sorunlar giderilir.Giderme yolu ise,kompressör,limiter,ekolayzır,reverb,delay,vs gibi plug-in'lerin kullanılmasıyla yapılır.Ayrıca panlama da çok önemlidir.
-
Cevap: Ses ve Müzik Mastering Aşaması
Alıntı:
sibiryali Nickli Üyeden Alıntı
Uzman olmamakla beraber,şunları söyleyebilirim.
Aranje bittikten sonra miksaj aşamasına gelinir.
Miksajda da senin belirttiğin sorunlar giderilir.Giderme yolu ise,kompressör,limiter,ekolayzır,reverb,delay,vs gibi plug-in'lerin kullanılmasıyla yapılır.Ayrıca panlama da çok önemlidir.
teşekkürler hocam.
-
Cevap: Ses ve Müzik Mastering Aşaması
Selamlar :) ben de birşeyler sormak istiyorum mümkün olduğunu düşünerek izninizle ... Sadece tek bir parça için yani stereo mixdown edilmiş bir kayıt üzerine mi mastering yapılıyor yoksa her enstruman için mi ve bir de her enstruman kanalı sıfır db e vurmak zorunda mı ? İlgilenirseniz çok sevinirim rüyalarıma giriyor artık :)
-
Cevap: Ses ve Müzik Mastering Aşaması
Alıntı:
sawas Nickli Üyeden Alıntı
Sadece tek bir parça için yani stereo mixdown edilmiş bir kayıt üzerine mi mastering yapılıyor yoksa her enstruman için mi
Mastering albüm yapma aşamasında gerçekleşir,yanyana 10 tane şarkıyı koyarsın,albümün münkün olduğunca aynı ses kalite ve head room(genlik) miktarında olmasını sağlarsın.
Alıntı:
sawas Nickli Üyeden Alıntı
bir de her enstruman kanalı sıfır db e vurmak zorunda mı ?
Aslında o bahsettiğiniz miksaj için de gereklidir.Kayıt alırken -6 dB alınması ilerde işleri çok kolaylaştırır, miks ve masteringi yapacak olan arkadaşlara, ihtiyaçları olan alan bırakmış olunur.
-
Cevap: Ses ve Müzik Mastering Aşaması
İlginize teşekkür ederim öncelikle ... Sıfır db e vurmak derken kayıt esnasında değil demek istediğim, mix yapıp mixerden bakarken sıfır db e vurması olayını kastetmiştim. Mastering; bitmiş stereo olarak tek kanaldaki kayıd(lar) a yapılıyor orasını anladım yanlış anlamadıysam. Masteringe göndermeden, ses mühendisi projeyi mixliyor peki kanal seviyeleri ne durumdayken mixdown işlemini yapıyor ? bütün kanallar sıfır db e vuruyor mu yoksa her kanal farklı db de olabilir mi (istediğimiz gibi ayarlasak olur mu drum ı sıfırda tutsak, bell -3 de olsa vs.) ? Ayrıca sesleri en yüksek -6 db de kaydettiğmiz durumda mixerden çıkışı -6db olarak mı ayarlıyoruz? Diye bir soru ekleme gereği hissettim. Saygılar ...
-
Cevap: Ses ve Müzik Mastering Aşaması
İstediğiniz enstrumanı istediğiniz seviyede çalın,kaydedin ama tpolam çıkan sese bakılır,-6 dB (bazı miksajcılar -3 dB ister) yeterlidir,yani tüm ensrumanlar aynı ses seviyesinde olmasına gerek yok.
Mixerden ,hoparlörden,ses kartından farketmez ses çıkış -6dB .
-
Cevap: Ses ve Müzik Mastering Aşaması
Muhteşem, çok teşekkür ederim. Kafamı karıştıran nokta tüm kayda nasıl olur da etki edilir şeklindeydi yani mantıklı gelmiyordu fakat bazen bazı parçaları dinlerken ya! sanki bu parça komple mixlenmiş diyordum. Mastering o kısımda oluyormuş ve doğruymuş ayrıca farklı db lerde peak kontrol ederek, clip ve overload sorunları olmadan çıkışta masteringi yapacak ses mühendisinin yönlendirdiği şekilde -3 -6 -10 gibi dblerde (headroom amaçlı sanırım)çıkartıyoruz demek. Ben yine de sıfır db de bir dinleyip de kontrol ederim. Ne olur ne olmaz, alçak volumlerde duyulamayabilen şeyler olabilir. Yine istenilen seviyede mixdown ederim. Bazı ses mühendisleri gitarların sağlı sollu olarak kaydedilmesini falan istiyormuş vs. bunlar da bayağı kurcaladı kafamı yalnız okadar detaylı çalışma zaman alacaktır elbette derin bir konunun ve bitmek bilmeyen dipsiz kuyunun en başı bu kısmı sonuçta. Çok teşekkür ederim tekrar, zaman kaybettirdim size ... Bu arada olur da okuyanlar olursa kıymetli üstadlardan aldığım birkaç tiyoyu yazmak istedim mix yapılan kanala l2 ekleyin, maximizer eklemeyin çıkışta eq compressor reverb kullanılabiliyormuş. Bundan sonraki kısım da bilemediğim şahıslardan; Wavelab (mastering ve edit amaçlı) yazılımında var diğerleri hakkında bilgim yok şu ki loudness diye bir ayar kullanılıyormuş standardı varmış o ayarın gerisi var zaten.Naçizane olur da okuyan olursa paylaşmak istedim. Saygılar...
-
Cevap: Ses ve Müzik Mastering Aşaması
Loudness konusu yeni sayılır aslında(son 10 yılda peydahlandı),burada önemli olan RMS(Root mean square) Power'ın -11 civarında olması.Vaktimi almadınız yahu,rica derim.
Kayıt sırasında sıkça kullandığımız bazı hileler var,örneğin bir kanal gitar kaydı yaparsın,sonra onu kopyalayıp,üzerine keyfe göre efektler ekleyip,başka biş kanal yaratırsın,kopyalamış oldumuz gitar kanalını da 10-15 milisaniye geciktirirsin,birini sağ hoparlöre,diğerini sol hoparlöre yollarsın,al sana çift gitar stero kayıt. :)
-
Cevap: Ses ve Müzik Mastering Aşaması
Stereo yöntemini, Ufuk ÖNEN'in kitabında okumuştum. Orada da vokal için anlatıyordu. Alınan vokali kopyalıyoruz, 5ms delay verip ilk vokalle birleştirerek bir yana panlıyoruz. Diğer bir kopya alıp onu da fazlı şekilde yine ilk vokalle karıştırarak diğer bir yana panlıyoruz böylece stereo oluşuyor. Demek ki hepsinde yapılabiliyor yani altyapı ve vokal kayıtlarında aynı şeyler geçerli. Aslında refill kullanarak reasonda hazırlıyorum altyapıları yalnız bu bilgiyi vermeniz çok işime yarayacak misal elimde bir altyapı var nasıl oldu da düşünemedim bir ses var eq ile olacak birşey değil okadar zayıf ki 200 hz de gain verip de dolgunlaştırmak da yaramıyor(denemedim ama sanmıyorum) reverb verdim ben de ama sevmedim, bu fikri kullanabilirim gayet de güzel olur gibime geliyor. Tekrar teşekkür ederim çok makbule geçti gerçekten de saygılar ...
-
Cevap: Ses ve Müzik Mastering Aşaması
Ufuk Önen'in kitabında olmayan bilgi yok,her derde deva.
Ben de Reason kullanıyorum,sesi maximizer ile kuvvetlendirbilirsin,ama maksime yaptıktan sonra sesin, hangi frekansa ne tepki vereceği bilinmez,dolayısyla maximizer ile birlikte ,hi-cut,low-cut veya band pass filtreleri kullanmak gerekiyor.Q filtre de işe yarar,genlik alanının(genliği değil,alanını) arttırır veya azaltabilirsin.
Bir de ADSR ayarlarına bakmak lazım,genelde A(attack kısmı ) düşük olan seslere maximizer lazım olabiliyor,A' yı da arttırmak gerekebilir.
-
Cevap: Ses ve Müzik Mastering Aşaması
Barış BÜYÜK; mixde, maximizer kullanmayın demişti yoksa mastering yapanın yapabileceği birşey kalmaz demişti. Ondan dolayı ben kullanmıyorum. Yalnız şimdi bu maximizer elbette biryerde kullanılacaksa ben de mastering mantığıyla çıkışa veriyorum :D denedim filtrelemeyi ama cubase de denedim. sanırım ramim yetmediğinden dolayı sesler çatlıyordu sonra onu okuyunca maximizer konusunda ve burada sorduğum sorular konusunda endişelenmeye başladım. Sağolun birtek siz de olsanız aydınlattınız beni. Bu arada mastering mantığı demiştim kendimce birşeyler yapmaya çalışıyorum... Sanırım, işlemleri tersten yapmak da işe yarıyor. Diyelim ki ; mastering yapıyorum ama vokal eklemeden. Ne yaparım ozaman! Diyelim mastering i kaldırırım vokali de ekleyince bir de öyle hazırladığım masteringle dinlerim (loudness sonrası da olabilir :D ) sonuç olarak mixde yapmamam gerekenleri veya bazı hatalarımı da anlamış olurum diye düşünüyorum. Mastering nekadar sağlıklı o da bir kaosa sokuyor durumu tabi orası ayrı mesele fakat maximizer açısından en azından mümkün sanki. Sırf maximizer olayını da aslında seslerde bozulma var mı diye bir kontrol etmek amaçlı koyuyorum ( daha yeni durum oluştuğundan sonra neticeler anlaşılacak şahsen) da diyebiliriz. Siz daha iyi bilirsiniz ki enstruman sesleri mix anlamında kolay çünkü seslere herkes çok alışkın olmadığından, işte ben de alışkın olmadığımdan benim için bir hayli zor sonuçta gerçek baz alınıyor . Yine de nihayetinde hobi benim için ( hiç demedim değil bir stüdyo yüzü görmedik diye :D) ama birşeyler yaptıkça yani aldığım bilgilerin bir kısmını oturttukça diğer hatalarım için objektif bakabiliyorum. Herşey zaman istiyor malum, gerçi sırf vokal üzerine 3 sene geceli gündüzlü çalıştım yine de sağladığı sadece yapmak istediğimi duyarak yapmak ( imkanlar doğrultusunda olabildiğince ) yoksa tam anlamıyla hatamı nasıl telafi ederim diye bir sonuç değil ve eq ayarları vs bunları bulamadım :D sonra araştırdıkça kısa zamanda istediğimi almaya başladım neticede duyum önemli ev ortamında da nekadar geçerli tabiki o var, yalıtımsız oda diye düşünürsek hele ki bir de :D yine de sağlık olsun olmayınca olmuyor :D tabi bilinmesi gerekenler ayrı mesele yani zaman var demek ki deyip geçiştirilecek durumlarda. Muhabbetinize doyum olmaz sağlıcakla kalın ...
-
Cevap: Ses ve Müzik Mastering Aşaması
Şunu söyleyeyim,doğru yoldasınız(yani araştırıyorsunuz ve doğruları yakalıyorsunuz),zaten miksajı öğrenmek inan 10 sene sürüyor(ben söylemiyorum,bu yollardan geçenler söylüyor).
10 senede tüm parametreler kafada oturmuş oluyor ve kendi tarzınız oluşuyor.
Bu forumda bir beat bulayım üstüne vokal yapıp hava atayım diyen bir sürü kişi var,sorsan sesle ilgili hiçbirşeyden haberi yoktur.
Yalnız mastering mutlaka miksten sonra yapılır.
Ufuğun kitapta,miksaj esnasında maximizer kullanmayın demiş ama,kullanılabilinir.
Masteringi yapacak kişiye de kayıdın ham hali ve maximizerli hali olarak 2 ayrı kanal yollanırsa sorun olmaz.
-
Cevap: Ses ve Müzik Mastering Aşaması
Maximizer olayı anlaşılmıştır teşekkür ederim tekrar ( Yalnız, yanlış anlaşılmaması amacıyla Barış BÜYÜK demişti o olayı sanırım ) . Aslına bakarsanız insanın kendine güvenmesinde bir sorun yok bence fakat kendi tarzıma bakınca örnek olarak rapin müzik olarak tartışıldığı bu tarz ortamlarda müzik olarak kabul etmeyenler için hissetmek varsa bana yeter diyebilirim. Bu yol benim için çıkış, müzik mi değil mi diye herhangi bir polemiğe girmeyi tasvip etmiyorum açıkçası. Konuya dönecek olursak bu yolda malumunuz hakikaten özenti çok. Olmadan olmuşa getirmeye çalışarak psikolojik üstünlükle biryere gelmeye gelen şahıslarla maalesef birebir de birçok kez karşılaştım. Daha önceden dans ediyordum bu olay benim için terapi malum, hayat herkese aynı pencereden bakmıyor, insanların da olduğu gibi. Dolayısıyla müziğin demekten çok, ritmin olduğu heryerde huzurlu hissediyorum düzenli hayat sürmek gibi birşey benim için fakat gördüm ki bu tarz şeylerde insanlar iki günde oldum diyerek olabildiğince emek sarfetmenize rağmen size karşı kullanıyorlar. Misal siz yanındayken ve o şahsa birşeyler katmış olduğunuzda övgü alınca yaptığı şeyden sonra sibiryalı'nın da payını unutmamak lazım denilince o şahısların suratları asılıyor. Yani bu forumda ve her forumda bu tarz insanların olması olası, siz şükredin krize sokacak kadar yakın değiller :D İki gün öğrettiğiniz ya da bildiğinizi karşılıksız paylaştığınız şahıslar nekadar büyük usta olursanız olun size öğretmeye çalışıyor veya daha hiçbirşeyden haberi yokken söylediklerinizle başkalarına biliyor görünmeye çalışıyor kullanıyor açıkça yani. Yazık yani ezikliği bukadar içten hisseden insanlara acıyorum sadece :D Amma dertliymişim bu konuda :D Şahsıma bilmemekte ısrarcıyım müzik konusunda fakat dans konusunda yeteneğim birkaç ilden gelen ve gittiğimde şahısların söylediklerine bakılırsa kanıtlandı. Yine bu konuda da herzaman yapacak yeni birşeyler vardır diye düşünmek acemi ruhu kaybetmeden oturaklı hale getirmek gerektiğini düşünüyorum. Doğru yoldasın dediniz ya, teşekkür ederim bu konuda da aydınlattığınız için. Bence en önemli nokta bu çünkü temel sağlamsa ve doğru mantıkla hazırlanmış projeye göre kurulmuşsa o bina sağlam olur düşüncesindeyim ( her nekadar geç kalmış olunsa da ). Bir de Ufuk ÖNEN'in kitabı konusunda birşey söylemek istiyorum. Hakikaten faydalandığım bir kitap hatta tavsiye de ettiklerim oldu fakat bir dizi roman gibi olsa da malum kalın ansiklopediler var denilse de bir de mastering üzerine birşeyler karalansa sonuna üç nokta konularak. Hiç fena olmaz gibime geliyor tabiki bu konularda maddi kaygının da bulunmasını anlayışla karşılamak lazım fakat biraz daha derli toplu bir kaynak bulunmuş olurdu. Hatta biraz da ekipmanlardan bahsedilse yanında çünkü forumlarda hatta bırakın msn de saygı duyan uzak arkadaşlarımdan tepkiyle karşılaştığım için başkalarının da yaşamasını istemem yani 100 liralık hangi mikrofon olayı birsüre sonra komediye dönüşüyor anlamaya başladıkça, misal anlamıyorum pek ama şu tarz sese şu tarz ekipman gibi bir durum açıklanabilir düşüncesindeyim bilen şahıslar tarafından, forumlarda bolca karşılaşıyorum hangi mikrofon vs. en azından daha bilinçli olunmasını sağlayabilir gibime geliyor. Malum medya birşeyler vermeyi bırakıp da trt nin bile bu duruma ayak uydurmaya çalışması durumunda izlenecek pek birşey kalmadı en azından korsan basımının olmayacağını düşününerek zaman geçirilebilecek bir kitap okumuş oluruz. Kitap okumayı sevmeyen biri olarak bunu söylemek isterdim :D Aslında keşke diyorum herkes müzik yapsa fakat işte piyasa oldukça sorun çıkmaya başlıyor çünkü psikolojik savaş malumunuz öne çıkartabiliyor gereksiz insanları oyüzden de kendi içimde biraz da kargaşa var hayırlısı diyelim. Çenem biraz fazla düşük sanırım kusura bakmayın. Tanımadan bukadar ilgili ve verici bir tavır sergileyince kaybedebiliyorum kendimi. Saygılar
-
Cevap: Ses ve Müzik Mastering Aşaması
arkadaslar slmlar ben bu ıse yenı basladım.. mixer aldım mıkrofon vs ksıacası evıme studyo kurdum kendı capımda... kayıtları cok net ve gusel alıyorm ancak vokalı yaptıgımda daha sorna bırlestırdıgım zman muzıkle sankı bırı ankara bırı adana dıor... ıkısını aynı yere sokamadım ayrı telden calıyor gıbıler.. mix yapmayıda bılmıyorm sırasıyla ltfen bana bırısı yazabılrmı...? slow pop sarkı soyluyorm rap fln degıl.. yanı ıstedıgım boyle tatlı bı vokal sesı gelsın ve muzıkle bırlessın ıstıyorum sımdıden tşkkler.....
-
Cevap: Ses ve Müzik Mastering Aşaması
Nekadar güvenilir bir kulağım bilemiyorum ama ilkin compressor kullanabilir sonra eq ile sesteki sorunları saptadıktan sonra ayar çekip daha sonra da reverb verebilirsin peşine yine bir compressor kullanabilirsin ama compressorde ayarları fazla kaçırırsan busefer, dinamik sorunu ortaya çıkar ayrıca doğrudur temiz kayıt temiz mix bence de kolay gelsin.
-
Cevap: Ses ve Müzik Mastering Aşaması
Alıntı:
sawas Nickli Üyeden Alıntı
Barış BÜYÜK; mixde, maximizer kullanmayın demişti yoksa mastering yapanın yapabileceği birşey kalmaz demişti. Ondan dolayı ben kullanmıyorum. Yalnız şimdi bu maximizer elbette biryerde kullanılacaksa ben de mastering mantığıyla çıkışa veriyorum :D denedim filtrelemeyi ama cubase de denedim. sanırım ramim yetmediğinden dolayı sesler çatlıyordu sonra onu okuyunca maximizer konusunda ve burada sorduğum sorular konusunda endişelenmeye başladım. Sağolun birtek siz de olsanız aydınlattınız beni. Bu arada mastering mantığı demiştim kendimce birşeyler yapmaya çalışıyorum... Sanırım, işlemleri tersten yapmak da işe yarıyor. Diyelim ki ; mastering yapıyorum ama vokal eklemeden. Ne yaparım ozaman! Diyelim mastering i kaldırırım vokali de ekleyince bir de öyle hazırladığım masteringle dinlerim (loudness sonrası da olabilir :D ) sonuç olarak mixde yapmamam gerekenleri veya bazı hatalarımı da anlamış olurum diye düşünüyorum. Mastering nekadar sağlıklı o da bir kaosa sokuyor durumu tabi orası ayrı mesele fakat maximizer açısından en azından mümkün sanki. Sırf maximizer olayını da aslında seslerde bozulma var mı diye bir kontrol etmek amaçlı koyuyorum ( daha yeni durum oluştuğundan sonra neticeler anlaşılacak şahsen) da diyebiliriz. Siz daha iyi bilirsiniz ki enstruman sesleri mix anlamında kolay çünkü seslere herkes çok alışkın olmadığından, işte ben de alışkın olmadığımdan benim için bir hayli zor sonuçta gerçek baz alınıyor . Yine de nihayetinde hobi benim için ( hiç demedim değil bir stüdyo yüzü görmedik diye :D) ama birşeyler yaptıkça yani aldığım bilgilerin bir kısmını oturttukça diğer hatalarım için objektif bakabiliyorum. Herşey zaman istiyor malum, gerçi sırf vokal üzerine 3 sene geceli gündüzlü çalıştım yine de sağladığı sadece yapmak istediğimi duyarak yapmak ( imkanlar doğrultusunda olabildiğince ) yoksa tam anlamıyla hatamı nasıl telafi ederim diye bir sonuç değil ve eq ayarları vs bunları bulamadım :D sonra araştırdıkça kısa zamanda istediğimi almaya başladım neticede duyum önemli ev ortamında da nekadar geçerli tabiki o var, yalıtımsız oda diye düşünürsek hele ki bir de :D yine de sağlık olsun olmayınca olmuyor :D tabi bilinmesi gerekenler ayrı mesele yani zaman var demek ki deyip geçiştirilecek durumlarda. Muhabbetinize doyum olmaz sağlıcakla kalın ...
Savaş yazını keyif alarak okudum, hatta gülümsediğim 1,2 yer oldu.. En çok hoşuma giden 3 yıl uğraştıktan sonra vardığın sonuç çok hoşuma gitti. Bizlerin müzik eğitimi için hem hayatları hemde maddiyatları belkide müsait olmadığı için kendimizi eğitmekle uğraşıyoruz. Mesela Normal yaptığım proje mixlerin dışında mutlaka deneysel vakitlerimde çok oluyor. Bir çok şeyi deneyerek özellikle duyarak (Bu kısım senin içindi Savaş :) ) yapıyorum. Mix yapan kişinin işi söyleyerek değil duyarak yapıyor olması :) Mesela geçen yaz yaptığımız bir demo albüm vardı. Kayıtları evde yalıtımsız mekanda alındı ve yine aynı mekanda mix süreci geçti. Sıfır yalıtımla albüm bitti. Aradan 4,5 ay geçti geçmedi stüdyoda dinlerken kendi kendime diyorum albümü birdaha mixlesem daha farklı sonuçlar çıkar. Nihayetinde zaman, kulağın eğitilmesi, akustiğin düzelmesi ve tecrübe edinmek bunlar bu işi güzel yapıyor belliki :)
En başta biliyoruzki yada bilmeliyizki mastering bizim işimiz değil. Bir ses mühendisi bile mastering yapıyormusunuz sorusuna çekinerek cevap veriyorsa bizler bu konuda nasıl rahatız bilemiyorum :) Sözüm meclisten dışarıdır kesinlikle.. Ben camiada online olan insanların mastering yapıyorum demelerine gülüyorum sadece.. Özellikle albüm sitelerine girin infoları okuyun mix & masering falan filanoğlu :) daha belli bir kalitede mix seviyemiz oturmamışken mastering nerden çıktı yahu demekten alamıyorum kendimi :D Amacım kimseyi eleştirmek yada gönderme yapmak değil. Ne yaptığımızı bilelim. Çünki konuştuklarımız değil yaptıklarımız bilinip görülnüyor..!
Gelelim fasulyemizin zararlarına, Benimde sıkça yaşadığım sıkıntım parçaların mixten sonra export aldığımda volümün kısık kalması.! Proje boyunca pik yaşanmıyan bir projem var. Master out genelde orta seviyelerde (Cubase tabanına göre volüme dengem ortada) oluyor. Yani ufaktan master için pay bırakılmış durumda. Fakat Master fx lerden sonra parça volüme olarak yükselmiş olsa bile mp3 ü dinlerken kısık kaldığını duyuyorum..! Çıkışa eklediğimiz limiter a gain seviyesini artırarak fazla yüklendiğimizde ister istemez parçanın kalitesi bozuluyor. Çok fazla compreslenmiş oluyor. Bu sıkıntıyı acilen gidermem gerekiyor. Bu konuda fikirlerinizi bekliyorum..
Saygılarımla..
-
Cevap: Ses ve Müzik Mastering Aşaması
Alıntı:
sibiryali Nickli Üyeden Alıntı
bir beat bulayım üstüne vokal yapıp hava atayım diyen bir sürü kişi var,sorsan sesle ilgili hiçbirşeyden haberi yoktur.
Bu konuda çok haklısınız..
-
Cevap: Ses ve Müzik Mastering Aşaması
Ses kartının ayarlarından olmuştu bende tam hatırlamıyorum ama ses kartının kanallarından birinin sesini arttırmıştım. Çıkış değildir, diyeceğim ama mixdown ederken ses kartının mixerinden çıkış sesi arttırıp ( ya da proje halinde çalarken ses çıkışı dışında hareket halinde olan ses kartı mixerinin kanalının sesini) sonra mp3 olarak dinlemek için yine kısıyor da olabilir(d)im. Eğer mixdown yaptıktan sonra kendinize gelen kısık ses, ses kartına baktığınızda da olması gereken db de değilse böyle bir sorun olabilir. Referans olarak dinlediğiniz parçalardan biriyle karşılaştırınca problem varsa belki bu sebepten olabilir . Eğer değilse cubase-in kontrol room ayarından dolayı mixlerken yüksek duyuyor olabilirsiniz belki, sonra size mp3 olarak dinleyince ksıık geliyordur ya da altyapıyla vokal dengesinden. Umarım işinizi görür. Bu arada aynı durum wavelab da başıma geldi bugün müsait olunca kendim de dener yine yazarım kısmet olursa...
Bir soru daha benden olsun :D müsaitseniz tabiki... Daha araştırma yaptığım pek söylenemez ama doğru olduğunu sandığım, preamp azami sıfır db e vuracak şekilde kayıt alıyorum ama cubase e giren ses yeterli gelmiyor ya cubase-in mixerinden ses açıyorum ya da compressorden, compressorle başladığımdan. Hazır yazarken sormuş gibi oldum ama :D değil tabiki. Saygılar...
-
Cevap: Ses ve Müzik Mastering Aşaması
faruk84,
Yaptığın mp3'ü diğer piyasadakilerle kıyaslıyorsan ve ses düzeyi düşük kalıyorsa,hiç endişelenme doğru yoldasın.Olması gereken o şekil zaten.
Ama yükseltmek istiyorsan,parçayı export ederken,hem cubase'in hem de ses kartının sesini sonuna kadar aç,clipping'e girmez ise mesele yoktur.
Ya da çoğunluğun yaptığı gibi,ana çıkışa bir maximizer atıp gaini arttırmak gerekebilir.
-
Cevap: Ses ve Müzik Mastering Aşaması
Alıntı:
sibiryali Nickli Üyeden Alıntı
faruk84,
Yaptığın mp3'ü diğer piyasadakilerle kıyaslıyorsan ve ses düzeyi düşük kalıyorsa,hiç endişelenme doğru yoldasın.Olması gereken o şekil zaten.
Am yükseltmek istiyorsan,parçayı export ederken,hem cubase'in hem de ses kartının sesini sonuna kadar aç,clipping'e girmez ise mesele yoktur.
Ya da çoğunluğun yaptığı gibi,ana çıkışa bir maximizer atıp gaini arttırmak gerekebilir.
Arkadaşlar değerli yorum ve fikirleriniz için teşekkür ederim. Gönül isterki aynı ortamda bunları birlikte yaparak/yaşayarak konuşarak paylaşalım. Şimdi yazdıklarınızı okuduktan sonra şöyle devam etmek isterim ki,
Öncelikle yaptığım projeyi piaysadaki parçalar ile kıyaslayıp (Yaa, niye böyle olmuyor yaa!!) formatında bir insan değilim tabiki :) öyle bir yaklaşımım yok çok şükür.
Finallerken çıkışa maximizer kullanmıyorum!! Bunun bir dez avantajı olabilir. Proje finallerinde Tracks kullanıyorum. Duruma göre İzotop Ozone ile destekliyorum. Parçayı mixte pik e yakın tutmadığım için kayıp olan gain'i master aşamasında 0 db ye getiriyorum. Ve tabiki normalde sıfır -0 db de daha sönük olan parça master efektleriyle dahada hacim kazanmış oluyor. Sesi arttırabilmek için Limiter ile pik seviyesini kontrol altına aldıktan sonra gain'e yüklenirsem eyer, proje çok fazla sıkışmış gibi renk ve ahengini kaybetmeye başlıyor. (bir nevi fazla kompresyona giriyor) Sesi bozmadan yükseltmem gerekiyor. Çünki projelerde arkadaşlar parçaların genelde kısık kalıyor diyorlar..! Buda o kadar emeğin karşılığını alamadığım anlamı na geliyor.. :(
Şimdi -0 db gelen proje diğer parçalarla kıyaslanınca epey bir sonük kalıyor ise, buradan apayrı bir soru çıkıyor ortaya.!?
O parçaların master dan sonraki ses seviyeleri kaç db dir? -0 db den yüksek ise nasıl pik yapmıyor.! ve nasıl bozulmuyor.!? bu nasıl bir mühendislik bu nasıl bir mükemmellik :)
Diğer konu olan ses kartının volümünü açıp export etme fikri, volümü açmak demek monitöre gelen duyumu yükseltmek demektir. (yanlışım varsa düzeltin)
-
Cevap: Ses ve Müzik Mastering Aşaması
Proje çalarken ses kartının mixerine bakarsanız çıkış ile birlikte proje kanalının farklı göstergeleri olduğunu görürsünüz projenin çaldığı kanalı açmakla projeden açmak aynı mantığa geliyor. Sıfır db de iken de aynı problem varsa vokaller üsttedir belki ben oyüzden altyapının sesini biraz yüksek tutarak çalışıyorum yoğun sesi sevmezken sever oldum oyüzden tize çok ihtiyacım oluyor vokali kısınca boğabiliyor diye. Bugün bakındım biraz dünkü yazınızı okuyunca cubase in içinde vintage compressor var attack acarak vokaldeki duyumu arttırıp fazla tizleri de eq ile hallettmek bir çözüm olabilir.
-
Cevap: Ses ve Müzik Mastering Aşaması
Son konuşmalarımızın üzerinden, dünki mix yaptığım projede denemeler yaptım.. Master aşamasında T-racks ve izotop ozone ve waves in maximizer inden kullandım. maximizer ile seviyeyi biraz daha arttırdığımı gördüm ve duydum fakat be seviye yinede yeterli değildi.. Bir arkadaşın çalışmasını atıyorum playera o çalışma arasında bir fark var!! Yani tuhaf giden birşeyler var ama ben çözemedim..! t-racks kullanıyor iseniz sağ alt köşede bir analyzer var oradan projenin tepkisine göre master EQ ile gerekli tonlamaları (çok ufak müdehaleler ile) yapıyorum. Sonra sol taraftaki DB parametresinden parçanın geldi seviyeye bakarak sıfıra gelecek kadar yakınlaştırıp pik kontrolü ile işlemi tamamlıyorum.. Sonra maximizer koyup seviyeyi biraz daha arttırınca ses iyice detone olmaya başlıyor. Bu üçlüden birinden vazgeçmem gerekiyor.. İzotop a tam alışamadım. Deneme yanılma ile devam ediyorum. Ya bu işin başında biryerde yanlışlık yapıyorum bütün proje öle gidiyor. Yada çözemediğim bir şey var..
Çünki parça bittikten sonra tatmin edici dolgunlukta olmayabilir, yada kötü mixlenmişte olabilir fakat neden ses kısık kalır ki??
Ahh, ramiz dayı sen olsaydın bi akıl verirdin bize :) Yeğen şunu kapat bunu aç mesele bu derdin :D
-
Cevap: Ses ve Müzik Mastering Aşaması
Eğer ses kartı olayını denediyseniz ve sonuç farketmediyse söyleyebileceğim tek birşey var vokali üstte bırakıyorsunuzdur belki başka bir durum bilemeyeceğim maximizer vs tehlikeli maddeler bence eğer sesteki bozulmaları farkedemiyorsanız. Oyüzden ben de şuan sadece denemek için kullanıyorum ya da ilk olarak çıkışa verilip çalışmak gibi bir planım var yine deneme için ve ayrıca Barış BÜYÜK L2 kullanın bunun adına da mastering demeyin demişti mixten sonra L2 kullanın ve geri dönüp tekrar mixinize bir göz atın şeklinde. Bir de kusura bakmayın bilmekten değil de denemek isterseniz diye kendi mantığımca tiz seslerin duyumu kolay oluyor sesi altta bırakıp biraz tiz çalışır üstüne de reverb le tizi rahatsız edici şekilden uzaklaştırırsanız sesteki reverb duyuluyor ve ortadan diye anlatabileceğim bir tizle gayet hoş bir sonuç alınıyor şahsen nezaman istediğimi bu şekilde ortaya koyabildiysem beğenildi artı taşan sesleri de fade in fade out ile hallediyorum veya o kısmı sağ ve solundan kesip sesin db-ini kısıyorum hatta sırf bu yöntemle compressore gerek duymayanlar bile varmış okumuştum yine nette ben compressor kullanıyorum çünkü vokali istediğim forma sokmak için. Saygılar
-
Cevap: Ses ve Müzik Mastering Aşaması
Yazdıklarınızın üzerine deneme yapma fırsatım olmadı. Hepsi aklımda ve biran önce denemek istiyorum. Şimdi ses kartının volümünü açarak export alma fikri aklımda ilk onu deneyeceğim.. L3 denedim L2 yi kullanmadım. L3 volüme dengemi biraz daha yükseltti bunu söyleyebilirim. Fakat Tracks ve izitop ile L3 birleşince seste dengesizlikler oldu ve toparlayamadım tekrardan geriye dönüp birini iptal etmeyi tercih ettim yine volüme eksikliği fark ediliyor malesef.. Şimdi Savaş kardeşim senin vokaldeki tavsiyeni tam olarak anlıyamadım. Anlattıklarını denemek istiyorum tekrar bana bir toparlayabilirmisin konuyu..
"sesi altta bırakıp biraz tiz çalışır üstüne de reverb le tizi rahatsız edici şekilden uzaklaştırırsanız" altta bırakmak tüm mix genelinde enstrumanlar dahilinde en altta çekmek mi?
"sesteki reverb duyuluyor ve ortadan diye anlatabileceğim bir tizle gayet hoş bir sonuç alınıyor" ortadan gelen tiz ses bu nasıl bir durum anlıyamadım :)
"artı taşan sesleri de fade in fade out ile hallediyorum veya o kısmı sağ ve solundan kesip sesin db-ini kısıyorum" Hangi taşan sesler bunlar ? Back vokallermi yoksa vokalin çifti (ikinci aynı vokal) denmi bahsediyoruz?
-
Cevap: Ses ve Müzik Mastering Aşaması
Özür dilerim yarım yamalak olmuş cidden. Vokal üzerinden giderek anlatmaya çalıştım vokali kısıp tiz verip sonra biraz kısık olan vokali açıp rverb vererek işlem yapıyorum. aslında yapılan mixlerde farklı duyumlar oluşuyor misal, bazı durumlarda fazla tiz verilince mono kayıt sanki ikiye bölünüyor stereo tiz kayıt gibi oluyor veya bazen kutu içindeymiş gibi oluyor vokallerde ya da enstrumanlarda sanki sağınızda ve solunuzda ileriye doğru sıralanmış müzisyenler çalıyormuş gibi oluyor vs vs ama reverb verdikten sonraki ortadan gelen tiz şöyle ki; vokal zaten tiz, ben de reverb verince vokali ( V ) şeklinde reverb ün içinde tiz olarak duyuyorum ve size, time, predelay kullanarak da tizi (v) şeklindeki gibi yine ayarlıyorum fakat o arada deniyor ya reverb daha tiz yapar diye tiz yapıyor olsa da tizi dağıtıyor yani tiz rahatsız etmiyor beni. Kısaca duvarları biraz yüksek yuvarlak bir oda ortasında gökyüzüne bağırıyorum diyelim siz de gökyüzünde dinliyorsunuz şeklinde oluyor herhalde :D ekstra bir de bende yalıtım olarak sadece flexi screen var kuru vokal daha güzel geliyor bana alınan kayıtta farkediyor benim için belirtmek istedim.
Eğer enstruman olarak diyecek olursak şahsen yapmaya çalıştığım altyapılar rap, hip hop şeklinde oradaki yaptığım mix şekli de ilkin bu tarz müziklerde drum sonra bass yazmak geliyor sonra üstüne sample yazıyorum, mixlerken drumları en yüksek seviyede tututuyorum programdaki kendi mixer kanalında, taşmak dediğim olay clip-e giriyor manasında bu arada, ilkin clip-e neden olan sesleri kısma yoluna gidiyorum sonra olmadı compressor ve yine mümkün en üst seviyede tutuyorum. Sırf drumlar bile altyapının sıfır db e vurmasını sağlıyor ama siz diyorsunuz ki drum vuruyor ok de ses az geliyor ozaman bass var zaten bass da hissedilir olacak onu da yaptık yine yetmedi ozaman sample var onu da açarım ama istediğim seviyede açınca clip-e girdi comp kullandım zaten ozaman reverb veririm ancak bunu diyebilirim farkı denerseniz yanlış doğru öğrenmiş oluruz ama ben bu şekil yapıyorum. Vokal varsa ozaman çıkışa birşeyler veririm maximizer hariç.Vokal ile altyapı dengesi de önemli oyüzden vokali tiz yapın diyorum ki belki vokali üstte tutuyorsunuzdur. Fl studio da proje başlangıcı var birtane orada da çıkışa sanırım limiter vermişler o şekil de başlayabilirsiniz belki ama sesi sonradan yükseltmek bilemiyorum (daha önce dediklerim ve projedeki kendi mixer kanalından açmak da yetmiyorsa ) ben sadece vokalde db artımı yapıyorum o da compressorden açıyorum inputtan ve out tan. Bir de nekadar da waves c1 deki göstergenin imkan verdiği gibi ( kırmızı olarak görünüyor) eksilen db kadar out açın deseler de benim compressor kullanım amacım farklı yani sırf aniden yükselen vokallere karşı düşünmüyorum belki araştırsak ozaman şuan kafam durdu dinamik compressor müydü neydi onu kullan derler ama yok ben memnunum :D inanın bayağıdır yazıyorum siliyorum umarım işinizi görür kafam pek yerinde değil benim de şimdi bahsetmenin de anlamı yok. Umarım anlaşılır ve işe yarar olur.
-
Cevap: Ses ve Müzik Mastering Aşaması
ilginiz ve yazılarınız için teşekkür edeirm. Her noktasını kendi uygulamam gibi anlayamasamda kafamda bir kısım şeyler oluştu tabiki :) Herkezin farklı farklı çalışma yöntemleri var. Buda bu işin ne kadar kapsamlı ve ne kadar perspektif olabileceğini gösteriyor.
Farklı teknik ve bilgileri kendi deneyimlerimizle birleştirdiğimizde yeni tecrübler edinmiş oluyoruz.. Umarım son taktikleri denediğimde birşeyler değişir..
Yeni deneyim ve bilgileri karşılıklı paylaşmak dileğiyle..
-
Cevap: Ses ve Müzik Mastering Aşaması
Umarım, bu işlerin nekadar can sıktığını biliyoruz. Takdir edersiniz :D , kolay gelsin, saygılar...
-
Cevap: Ses ve Müzik Mastering Aşaması
Efendiler, söylediklerinizden anladığım kadarı ile "Maximizer" hakkıdna tam bir bilginiz yok. Sizleri aydınlatmak isterim. Çoğu "Maximizer" eklentisinde atak ve çıkış zamanlaması (Release) bulunmaz, sebebi ise;
Bu eklentinin görevi sesin en son noktasına limitlemeye yarıyan eklentiye çok benzer (Limiter). Ancak görevi bu değildir. Yukarıda verdiğim bilgilerdeki ayarlar sesin en son noktasına limitlemeye yarıyan eklentide mevcuttur. Ancak bizim kullanacağımız eklentinin marifeti şudur;
Ses gerçek zamanlı tanıyıp, algılayıp ona göre otomatik işlem yapmasıdır. Yani kendisi gerekli duyduğu işlemleri yapmaktadır. Örneğin şarkının genel 2000 kHz bantlı bölmü düşük ise, kendisi otomatik algılayıp gerekli işlemi yapmaktadır (2000 kHz bantlı bölgede ses artışı veya, kısılışı). Ancak şu unutulmamalıdır ki, genel ses artışını otomatik yapamıycağı için siz kendiniz ayarlamak zorundasınız. "Neden bu bölüm otomatik değil?" der iseniz, Dünya üzerinde milyonlarca tarz bulunduğu için, kendi tarzınızda, kendi genel sesinizi, siz kontrol etmelisiniz. Yani bir nebze keyif işidir. Değilde, ben her ayarı kendi isteğime göre yapmak istiyorum der iseniz, bunuda karıştırma ve düzeneleme esnasında yaptığınız eklentiler ile yapmanız mümkün. "Maxmizier" eklentisi sadece bu işi kolaylaştırmak amacı ile çıkarılmış bir eklentidir. Tabî farklı amaçlar ilede kullanılabilir. :)
Sayın forum üyeleri ve efendiler! Sizlerin önüne bir nebze ışık tutabildiysem ne mutlu bana. :) Keyifli günler dileğim ile... :)
-
Cevap: Ses ve Müzik Mastering Aşaması
2 yıllık konuyu hortlatmışsın skorey :)
O değil de, keşke şu forumda "acillll mix yardımmmmmmmm" diye konu açanlar, zahmet edip de şu yazılanları okumayı deneseler. Bu linki atıp oku desen "yaaa çok uzun be hacı, nasıl olcak anlatsan?" diye cevap vermezlerse ne olayım :)
-
Cevap: Ses ve Müzik Mastering Aşaması
Sayın TaLoS,
Haklısınız. :D Bizim insanımız biraz üşengeçler. Düzenleme ve karıştırma aşaması aslında çok uzun süren bir iştir fakat hazır ayarlar yardımı ile çabuklaştırmaya çalışıyorlar, halbuki ne kadar çok yanlış iyi bilirsiniz. :) Zaten şöyle güzel bir kitap yazmayı düşünüyorum. :) Yada sadece forumumuza özel anlatımlar. :)
-
Cevap: Ses ve Müzik Mastering Aşaması
Kitap olmasını temenni ederim çünkü bu konudaki Türkçe basılı kaynak sıkıntısı malum. İhtiyacı olan 10 kişiden 7si okumasa da geriye kalan 3 kişi için çok iyi bir kaynak olabilir, bekliyorum bunu ;)