Aranjör neden Mastering Görevini Üstlenemez?
Merhaba degerli Müzik Üstadlari,
benim yillardir aklima takilan, mesela aranjörlük yapan bir kisi neden Mixaj görevini üstlenemez?yani her is icin 3 ayri kisi olmasi sart mi? Mesela -Aranje yi bir kisi,Mixaj i bir kisi-ve MAstering bir kisi?Duyu FArki oldugu icin mi yoksa baska bir nedeni de mi var.Eger mantiksiz sorular soruyorsam cahilligme verin daha yeniyim bu konularda,herkeze basarilar dilerim,sevgi ve saygilarim ile
mustafa
Cevap: Aranjör neden Mastering Görevini Üstlenemez?
Arkadaşım anlıyorum seni ama öyle bir durum yok.Üçüsünü birden yapan çok adam gördüm.
Ama ne derece iyi olduğu orası kişiye göre değişir...
Cevap: Aranjör neden Mastering Görevini Üstlenemez?
@amca07 Aranjör düzenlemeyi yapar ve şarkı mixe gider.Çünkü aranjör aranjördür ve tabiki @iladiyes'in söylediği gibi üçünü de aynı kişi yapabilir.Ancak kullanılan cihazlar mix ya da mastering için yetersiz ise bunu aranjör değil mix yapan kişinin yapması gerekir.Her üç türev de işleri üzerine cihazlar alır ve onlar üzerinde yoğunlaşmayı tercih eder.Sorunuza cevap verebildiysem ne mutlu bana
Cevap: Aranjör neden Mastering Görevini Üstlenemez?
Cevap: Aranjör neden Mastering Görevini Üstlenemez?
Cevap: Aranjör neden Mastering Görevini Üstlenemez?
İş olsun diye yapan çok ama emin ol o yapanlar bile mastering in aslında ne olduğunu bilmiyorlardır.
Cevap: Aranjör neden Mastering Görevini Üstlenemez?
Bir aranjör ses mühendisliği konusunda yeterli bilgiye, tecrübeye ve ekipmana sahipse elbette mix ve mastering yapabilir.Ama tercihen aranjesini yaptığı şarkıya mix ya da mastering yapmamasıdır. Aynı durum mix mühendisi ve mastering mühendisi için de geçerlidir. Tercihen, mixajını yapacağını bildiği bir projenin aranjmanından uzak durmalıdır. Ama buradaki konu bir kişinin hem aranjör hem ses mühendisi kimliği olabilir mi olamaz mı değildir. Bir aranjör şarkıyı aranje ederken, mixaj ve mastering de harcanan zamandan çok daha uzun zaman harcar. Bu zaman zarfında kulağı seslerin ham hallerine fazlasıyla alışır ve şarkının tınısına yönelik objektivitesini kaybeder. Mesela basit bir örnek verecek olursak, bir ses bankasından aldığı kick sesi ile bass sesinin ekolayzır ile tonlanmamış ve aslında idealden uzak ''dağınık ama hacimli'' tınısına fazlasıyla alışır. Mix aşamasında da kulağı hep o dolgunluğu arayacağı için gerekli temizliği yapmakta zorlanabilir. Diyelim ki başka bir ses mühendisine ayrılacak bütçe yok ya da imkan yok ve aranjör mixajı da yapmak zorunda kaldı. Yapılan mixajdaki hatalar biryere kadar ya da tamamen (duruma bağlı) mastering aşamasında düzeltilebilir. Mastering, müzik prodüksyon zincirinin son halkası olduğu için geri dönüşü olmayan bir aşamadır ve mutlak suretle çok tecrübeli bir ses mühendisi ve iyi ekipman, doğru oda akustiğinde yapılmalıdır. Mixajı yapan kişi aranjör de olsa, ayrı bir mix mühendisi de olsa, masteringe ihtiyacı olmayan mükemmel mixi yakalamak dünyada çok ender gözüken bir durumdur (ayrıca görecelidir de..) Bu iş o kadar hassastır ki çok profeyonel stüdyolarda hem mastering hem de ayrıca mix mühendisi olduğunda bile, mastering mixin yapıldığı odada değil başka bir odada yapılır. Burada kullanılan hoparlörler ve odanın boyutları, akustik özellikleri, mixajın yapıldığı odadan farklıdır. Buradaki hedef de 'X' marka hoperlörün 'A' odasında verdiği frekans ve dinamik tepkileri bazı frekanslarda hatalı duyuma sebep oluyorsa, aynı hataya mastering aşamasında da düşmemektir. Bu odada tercihen 'Y' marka hoparlör ve farklı oda akustiği (boyut , yalıtım malzemesi vs...) kullanılır.