Miksaj sırasında genel bir comp. değeri belirleme
Arkadaşlar Merhaba..
Şu an son kaydımın miksajını yapmakla meşgulüm. Ancak compression ile ilgili aklıma takılan bir konu oldu. Sizinle paylaşmak istedim.
Eski miksajlarımda her bir enstrümanı (S) butonu ile solo olarak dinleyip, kafama göre bir threshold değeri belirliyordum. Kaybedilen sesi de makeup ya da gain butonu bile yükseltiyordum. Bu nedenle de enstrümanlar arasında tam bir denge oluşmuyordu.
Sorum, parçanın genelinde bir threshold değeri belirleyerek (örneğin -10) ve birbirini tamamlayan diğer enstrümanlara ya da tamamına bu seviyeyi belirleyerek compression uygulamak doğru bir yöntem midir sizce? Örneğin, ud, keman, kanun üçlüsünden oluşan enstrüman cevaplarımız var diyelim. Bu 3 enstrümana da belirlediğimiz seviyede compression uygulamaktan bahsediyorum.
Eğer bu doğru bir yöntem ise kayıt sırasında bu 3 enstrüman için tavsiyeleriniz nelerdir? Örneğin her biri içinde sabit bir gain seviyesinde mi kaydedilmeli vs.
Şimdiden ilgilenen arkadaşlara teşekkür ederim..
Cevap: Miksaj sırasında genel bir comp. değeri belirleme
Dostum treshold değerini VU metre'ye bakarak ayarlamalısın, 6 db civarını geçtikçe artık bozulma ve boğulma başlar. Sana tavsiyem compressörü bu tip enstrumanlarda aşırıya kaçmadan kullanmandır, yoksa hiç doğal sonuçlar vermez. ses seviyesi konusunda bazı yanlış düşüncelerin var. Mesela mixe bass frekans aralığından başlamayı dene, önce kick'leri sonra davulun diğer elemanlarını (tom, hi-hat , ride ...) seviye olarak -12 / -13 db değerlerini geçmeyecek şekilde seviyele ve EQ ile tonla. Daha sonra bass gitara geç ve bass'la kick'i kıyaslayarak seviyele - eq ile tonla, mesela kick'i 80 hz civarında tonladıysan, bass gitarda bu frekansı biraz kıs çakışma olmasın. sonra gitarlara geç ve özellikle bass tellerinden kaynaklanan boomy etkisini almak için, gitarın bass gitara ve kick'lere etki eden 80-180hz arası frekanslarını biraz düşür. Daha sonra piano - yaylı - solo enstrumanlar - tiz perküsyonlar (shacker vb.) diye gidebilirsin. Kesin şartlar yok bu sadece bi öneri. compressor olayına girmedim zira yukarıda bahsettiğim gibi VU meter bulunan bi plugin kullanıp da uygularsan çok bi ses kaybın olmaz ve db değerinde 1-2 db'lik bir wake up uygulaması yeterli olur. Unutmadan master out'a kesinlikle hiçbir efekt koyma, ve 0 db değeri ile oynama, master out 0 iken bütün projenin db değeri -6 db'i geçmemeli, yoksa mastering'de sıkıntılar yaşarsın...
youtube'dan ilter kalkancı'nın mix videolarını izlemeni tavsiye ederim, çok faydalı olacaktır...
Cevap: Miksaj sırasında genel bir comp. değeri belirleme
Değerli uğur86,
Öncelikle zaman ayırıp detayı ve açıklayıcı bir cevap verdiğin için teşekkür ederim..
Söylediklerinin bir kısmını uyguluyorum ancak bir kısmını da göz ardı ediyormuşum. Özellikle gitarların bas frekanları konusunda. Bu konuları da dikkate alacağım.
Projelerimde genel olarak Waves'in plug-in lerini kullanıyorum. YouTube'da da Waves ile ilgili detaylı anlatımlar mevcut. Sorunlarımdan biri şu ki, bass gitarı tonlayıp compression uyguladıktan sonra ve diğer enstrümanları da açtıktan sonra bass gitar arka planda kaybolup gidiyor. Hatta tek bir kanal sadece bas gitarı mixdown alıp laptop hoparlöründe dinlemeye kalktığımda, kulağımı dayamadan hiçbir şey duyamıyorum. Spectrum Analyzer ile baktığımda bas gitarın 20 hz'ten başlayıp azalarak 800 hz'e bittiğini gördüm. Bass gitar için 800 hz ve üzerinde hiçbir dalgalanma olmaması normal midir? Elbetteki adı üstünde bas gitar, 10kHz de tınlaması beklenmez ancak en azından 1-1,5 kHz de de bir dalgalanma olması gerekmez mi ?
Cevap: Miksaj sırasında genel bir comp. değeri belirleme
Dostum bass gitarı zaten laptop hoparlöründen duyabilmek için öncelikle mid karakterli bir tonlama yapman gerekir, davul ve normal gitarlarla frekans çakışması oluyor anlaşılan, solo'da duyulup bütün mix'te erimiş gibi olursa bu sorun gelsin aklına. yukarıda anlattığım gibi mix'te frekans aralığı paylaştırması yapmalısın, evli evine köylü köyüne hesabı :)
Cevap: Miksaj sırasında genel bir comp. değeri belirleme
Evli evine köylü köyüne. Güzel bir benzetme. :)
Her bir projede biraz daha yol alıyorum. Ama öğren öğren, uygula uygula bitmiyor bu müzik işi. Çalmak ayrı bir sorun, kaydetmek ayrı, mixlemek başka bir dert, mastering yapmak başka.. Ama yine de keyifli eğlenceli.
Yardımlarınız için teşekkür ederim..
Cevap: Miksaj sırasında genel bir comp. değeri belirleme
Dostum öncelikle bu işin uzun soluklu bir yol olduğunu baştan kabul etmeli, herşeyin zamanla daha da iyi olacağını bilerek adım adım gitmelisin. yoksa hemen pes ederek bıkkınlık yaşarsan emin ol başaramazsın. Hepimiz bu aşamalardan geçtik, saçma sapan tavsiyeleri uygulayıp projelerimizi çöp ettik, ama hata yapa yapa doğruyu öğrendik :) youtube'daki her mix videosunu da izleme çoğu yanlış uygulamalar onların, güvenilir olanlardan bildiklerim bahadır önsöz ve ilter kalkancı'nın anlatımları var, onları iyi takip et.