Makamların Koma Değerleri Ne Olmalı.
Klavye ile TSM eserlerini tam olarak icra edilemediğini biliyorum ancak, rast makamı, hüzzam, uşak gibi makamlarda karar sesine göre hangi notaya koma verilmesi gerektiğini bilmemize rağmen klavyede -50 olarak koma değeri otomatik olarak veriliyor. Yamaha PSR A1000, OR 700 gibi klavyelerde koma değeri -64 ile +64 arasında değerlere sahip, ve klavye otomatik olarak -50 koma değri veriyor. Şimdi bir rats makamında eski dostlar şarkısı çalmak istediğimizde -50 değeri fa diyez, -50 si bemol olarak verildiğinde şarkı sırıtıyor. Bu koma değerlerinin makama göre klavyede değerlerini hesaplayıp bulan arkadaşlar varsa yardımınızı istiyorum. Çünkü si bemole -20 değeri verdiğimde düzelmeye başlıyo ama tam bir tad olmuyor. Diğer makamlar için de yapılmış bir klavye çalışması var mı?
Cevap: Makamların Koma Değerleri Ne Olmalı.
Örnek olarak; RAST eserlerde, Kök Nota SOL- Sİ notasına -12~14 FA NOTASINA dokunma
Bir deneyin bakalım nasıl olacak.
Malum; Sİ 1 Komalık Bemol alır. FA ise 4 Komalık Bakiyye Diezi. NORMAL # ile aynıdır hemen hemen.
Cevap: Makamların Koma Değerleri Ne Olmalı.
Eskş dostlar parçası do kadanstan çalındığı zaman major parça olarak komasız olması lazım gibi geldi,çok yerde de çalarım ki ciddi üstadlar bir şey söylemedi. TSM notalarına bakmam lazım.
- - - Güncellendi - - -
do dan çalındığı zaman,tüz komasız do dan başlayarak do-re-mi-fa-sol-la-si-do-re arasında
re den re den başlayarak re-mi-fa#-sol-la-si-re-mi arasında
mi den mi den başlayarak mi-fa#-sol#-la-si-do#-re#-mi-fa# arasında
diğerlerine de gelince 12 ton çalma tekniği çok kişide olmadığı için yazmıyorum.
Cevap: Makamların Koma Değerleri Ne Olmalı.
Teşekkür ediyorum verdiğiniz bilgiler için, bu konu benim gibi pek çok arkadaşı uğraştıran bi konu aslında, başka bişeyler aklınıza gelirse yazarsanız sevinirim.
Cevap: Makamların Koma Değerleri Ne Olmalı.
forumda bunu açıklayabilecek biri yok mu arkadaşlar
Cevap: Makamların Koma Değerleri Ne Olmalı.
efendim re üzeri uşşakta mi notasına -55 si notasına -35 idealdir
re üzeri karcığarda mi yine -55 la -60 si -28 '' ''
do üzeri rastta mi -38 si -28
si üzeri hüzzamda sadece mi -45 alır makam si de biter fa diyez çalınır
bunlar klavye değerleridir türk müziğinde bakiyye bemolü küçük mücennep diyezi gibi akademik terimler kullanılır saygılar...
Cevap: Makamların Koma Değerleri Ne Olmalı.
süper hocam sağol, yalnız mesela bağlamının klavyesini keyboarda olduğu kadar uyarlasak, halk müziğinde ne kadar parça çalınabilir ki ? Yani bu işin standart bir ayarı yok mu çünkü öbürtürlü her parçanın makamına göre tuşlara koma vermek gerekecek
bir de, 1 komanın sayısal değeri keyboard üzerinde nedir? Genelde -50, -64 gibi rakamlardan bahsediliyor
Cevap: Makamların Koma Değerleri Ne Olmalı.
-56 en idealdir şimdiki orglarda scale memory olduğu için 2 3 makamın komalarını ayrı ayrı kaydedebilirsiniz bu arada türk müziğinde kesinkes koma değerleriyle konuşmak çok mümkün olmaz efendim...
Cevap: Makamların Koma Değerleri Ne Olmalı.
forumdaki arkadaşlar için de en çok kullanılan makamların değerlerini paylaşırsak burdan çok faydalı olacak
Cevap: Makamların Koma Değerleri Ne Olmalı.
paylaştığım ilk mesaj genel kullanıcı kitlesine hitap ediyor onu baz alarak kendilerine göre ayarlasınlar saygılar...
Cevap: Makamların Koma Değerleri Ne Olmalı.
Konuya gösterdiğiniz ilgi için teşekkür ederim. Ancak anlayamadığım bir konu var, her rast şarkı koma almaz mı, yani eski dostlar komasız çalınabiliyo, ya da samanyolu. Bazı şarkılar da var ki koma istiyor. Tüm makamların karar seslerine göre ayarlanmış bir (scl) dosyası yapan bir arkadaş yok mu paylaşsa da biz şu dertten bir kurtulsak.
Cevap: Makamların Koma Değerleri Ne Olmalı.
Benim de bildiğim Eski dostlar,Samanyolu,Gülnihal gibi parçalar bildiğimiz MAJÖR parçalardır koma almazlar.
Ben her ne kadar batı müziği eğitimi almış isem de Bir dönem TSM dersi de aldık okulda.
Şunu söyleyeceğim
Batı müziğinde tüm notalar yarım yarım ilerler
bu mantıkla yazarsak
DO - DO#(REb) - RE - RE#(Mİb) - Mİ - FA - FA#(SOLb) -SOL - SOL#(LAb) - LA - LA#(Sİb) - Sİ
olmak üzere 12 ses vardır ve 12 ton sistemi denir.
Yine DO ve RE gibi tam bir aralık 50 cent e bölünmüştür.Türk müziğinde ise DO ve RE arası 9'a bölünmüş ve bunlardan her birine koma denmiştir
Batı müziğindeki yarım ses Türk sanat müziğinde 4 komaya denk gelmektedir.
Bir makam dizisi içerisinde ise 1 , 4 , 5 , 8 ve 9 koma içeren aralıklar olabilmektedir.
toparlarsak bir batı müziği dizisi yarım ve katları aralıkları içermektedir yani 1 1/2 1 1 1/2 1 1 gibi
Türk sanat müziğinde ise
koma değerler üzerinden irdelenerek aralıklar oluşturulur.Atıyorum 9 9 4 9 5 9 gibi
Biraz daha ayrıntılı bilgi vermek açısından şu linki inceleyiniz.Burda koma sesler,onları gösteren işaretler vs ayrıntılı anlatılmış.Yine internette pek çok bilgi mevcut.
Gürsel Koçak
Sizin yapacağınız olay ise eğer çaldığınız parçanın makamını biliyorsanız o makamdaki koma seslere denk gelen yerleri batı müziğindeki CENT denilen ince ayar seçeneği ile ayarlamak olacak.
Şu linkten ayrıntıları eleyip CENT hesabı ile ilgili faydalı bilgi çıkarabilirsiniz.
Saz ve Söz
En büyük sorun ise inici ve çıkıcı olarak değişik komalar içeren makamları , tuşlu bir batı müziği çalgısında çalabilmenin zor olduğu hatta olmadığıdır.Çünkü aynı sese denk gelen yer çıkışta farklı inişte farklı koma almaktadır ki bu komayı canlı çalarken değiştirmek ancak PITCH BEND kolu ile mümkün olabilir sanıyorum.
İniş çıkışı aynı olan makamlarda ise gerekli seslere(tuşlara) koma verilip istenilen makam ve lezzet elde edilebilir.
Dilerim ileriki çalışmalarınıza temel teşkil edebilecek birşeyler sunmuşumdur naçizane.
Kolay gelsin.Selamlar