Kemanın tarihçesi ve keman ayarları

Yaylı Çalgılar içinde Kemanın tarihçesi ve keman ayarları konusu, Soylu bir ladinle, akçaağacın birlikteliğinden doğan olağanüstü bir çalgının öyküsü Muhtemelen en tanınmış orkestra çalgısı olan keman, bir yayla çalınan telli bir enstrümandır. Keman ailesinin en geniş aralıklı sesine sahip ...

Sponsorlu Bağlantılar

Toplam 2 sayfadan 1. sayfa 12 SonuncuSonuncu
Bu sayfada toplam 14 sonuçtan 1 ile 10 arası mesajlar gösteriliyor.

Konu: Kemanın tarihçesi ve keman ayarları


  1. #1
    keyfici - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    keyfici isimli Üye şimdilik offline konumundadır Süper Moderatör

    Kemanın tarihçesi ve keman ayarları

    Sponsorlu Bağlantılar


    -keman.jpg


    Soylu bir ladinle, akçaağacın birlikteliğinden doğan olağanüstü bir çalgının öyküsü

    Muhtemelen en tanınmış orkestra çalgısı olan keman, bir yayla çalınan telli bir enstrümandır. Keman ailesinin en geniş aralıklı sesine sahip olan üyesi olan kemanın yanında bu ailenin diğer üyeleri, viola, çello ve kontrbasdır.

    Keman bir kaç ana parçadan oluşur. Ön kısım, omurga, boyun, perdeler, akort anahtarları, gövde, köprü, kuyruk ve F- delikleri. Üst, göbek veya ses tahtası olarak da anılan ön kısım genelde iyi kurutulmuş ladin, arkatarafı ise akağaçtan yapılır. Keman imal edilirken, ön, arka kısımlar ve omurga, boş bir kutu oluşturacak şekilde birleştirilir. Kuyruğa bağlanan dört tel köprünün üzerinden geçip, perdelerden uzanıp, akort anahtarlarına bağlanır. Anahtarla vasıtasıyla akort edilir ve elin perdelere basılması ile değişik sesler ve tonlar elde edilebilir.

    Müzisyen, tellerin üzerinde yayı doğru açıyla sürtünce ses elde edilir. Bu yay, pernambuco'dan yapılıp, 75 santim uzunluğundadır ve telleri at kılındandır.

    Kemanın en önemli özellikleri, sahip olduğu ses aralığı ve hem lirik hem de hızlı ve parlak kullanıma elverişli olmasıdır. Kemancılar aşağıdaki teknikleri kullanarak özel sesler de elde ederler: pizzicato (telleri çekerek), tremelo (yayı hızlı hızlı telin üzerinde hareket ettirmek), sul ponticello (yayı köprüye çok yakın sürterek ince bir ses elde etme), collegno (yayın teli yerine ahşap kısmını kulanarak) ve glissando (yayların üzerinde parmakları gezdirmekle çıkan ses).

    Keman'ın Tarihçesi:

    Kemanın ilk olarak 1500'lerde İtalya da ortaya çıktığı anlaşılmaktadır. Lira da Braccio ve "fiddle" adlı iki enstrümandan türemiş olduğu sanılmaktadır.

    Keman yapım sanatı 17. ve 18. yy larda, Antonio Stradivari, Guiseppe Guarneri ve Jacob Stainer gibi ustalarla başlamıştır. O zamanki kemanların bugüne göre, boyunları daha kısa, perde bölgesi daha kısa ve köprüleri daha düzdü. Keman klasik eserlerde ilk kullanılmaya başlandığı zaman, alt sosyal seviyede bir alet olarak görünmüştür. Ancak, Claudio Monteverdi'nin Orfeo'u gibi eserler ve "24 violons du roi " gibi topluluklarla bu statüsü de yükselmeye başlamıştır. Bu tırmanma barok dönemde de, Antonio Vivaldi, J.S.Bach ve Georg Philip Telemann gibi bestecilerle devam etmiştir. Solo konçerto, sonat ve süit gibi müzik janrlarında, keman en önde giden eleman olmuştur.
    Ancak keman virtüözleri ilk olarak 19.yy da ortaya çıkmıştır. Giovanni Viotti, Isaac Stern, Mischa Elman ve Nathan Milstein, David Oistrach, Pinhas Zuckerman, Jacha Heifeltz bu konuda ün yapmış isimlerden bazılarıdır.

    TÜRK MÛSiKÎSi'NDE KEMAN'IN YERi

    Keman'ın Türk ülkesine ne zaman geldiği kesin olarak bilinmiyor. İstanbul ve Trabzon gibi Lâtin ülkeleri ile sıkı ilişkiler bulunan şehirlerde çok eskiden beri Keman'ın en eski örneklerinin bulunduğu ileri sürülmüştür.

    Kanunî Sultan Süleyman'ın sadrazamlarından Makbul İbrahim Paşa'nın gençliğinde, padişahın şehzadesi olarak Manisa'da bulunduğu yıllarda Keman çaldığı biliniyor. Yine bu yüzyılda yaygınlık kazanmış bir saz olarak klâsik mûsikîmize girememiş olmakla birlikte, halk arasında çok tutuluyor ve koltuk meyhanelerinde çalınıyordu. Keman'ı üst düzey sınıf arasına sokan kişinin, Sultan 1.Mahmud dönemi sanatkârlarından olan Corci olduğu ileri sürülür.

    Keman'dan önce mûsikîmizin yegâne sazı Rebab idi .O yıllarda Keman'a "Viola d'Amore" deniyordu ki, bu sazın benzeri yakın zamanlara kadar kullanılmış olan Sine Kemanı'dır.
    Kemani Corci'ye kadar bütün kaynaklarda, eski Türk Kemanını çalanların Türk olduğu halde, 18.yüzyıldan, daha doğrusu Corci'den sonra Türk olmayan kimseler Batı Kemanını çalmaya heves etmiş ve pek çok ünlü isim otaya çıkmıştır. Hiç şüphesiz bu sanatkârlar " Viola d'Amore " nin farklı şekli olan Sine Kemanı'nı çalıyorlardı ; Yedi teli olan Sine Keman'ın sesi biraz boğukça olduğu ve Kemençe sesine benzediği için , musikîden anlayanlarca daha çok tercih ediliyordu. 19. yüzyıl başına kadar Keman çalan sanatkârlar Keman'ın her iki türünü de kullanmışlardır. Daha sonra Sine Kemanı unutulmuştur. Son icrakârları Mustafa Sunar ile Nuri Duyguer olmuştur.

    Batı Keman'ının ülkemize yerleşmesinde Romanyalı Miron'un büyük rolü olmuştur. Ülkemizde Türk Musikîsi ölçüleri içinde çok güçlü icrakârlar yetişmiştir. Bir devreye damgasını vuran bu sanatkârlardan bazıları şunlardır: Kemanî Hızır Ağa , Kemanî Rıza Efendi , Kemanî Corci , Kemanî Kör Sebuh , Kemanî Aleksan Ağa , Kemanî Memduh , Bülbülî Salih Efendi ,Reşat Erer , Nubar Tekyay , Sadi Işılay , Hakkı Derman , Selahattin İnal v.b. Musikî terminolojimizde Keman çalanlara " Kemanî " denir .

    KEMAN'IN ÖZELLiKLERi

    Keman insanı derinden etkileyen , eşsiz güzellikteki sesiyle , yaylı çalgılar ailesinin en önemli üyesidir. Sesi , öteki çalgılara göre birçok bakımdan insan sesine daha yakındır .

    Keman , çene altı ile omuz arasına sıkıştırılarak tutulur. Sol elin parmakları sap üzerinde bulunan tellere basarak gezinirken , sağ elde tutulan yay ,Keman tellerine sürtülerek çalınır . Gövdenin orta bölümündeki yan girintiler yayın daha kolay hareket etmesini sağlar.

    35 ile 36 cm arasında değişen bir gövdesi vardır. Küçük ve hafif bir çalgı olmakla birlikte , ortalama 84 ayrı parçanın bir araya getirilmesiyle yapılır .Genellikle iki cm. kalınlığında bir çam veya akağaç'tan oyma kalemi ve rende kullanılarak biçime sokulur.

    Keman'ın bir gövdesi ve buna bağlı bir sapı vardır.Gövde göğüs tahtası ya da tabla denen üst kapak , alt kapak ve onları birleştiren yanlık adlı verilen bir kasnaktan oluşur. Tellerin köprü aracılığıyla gövdeye yaptığı basınca direnebilmesi alt ve üst kapaklara hafif bir kavis verilmiştir . Sapın ucundaki burgulara( kulak) sarılarak bağlana teller bir eşikten (köprü) geçerek gövdenin ucundaki kuyruk bölümüne bağlanır . Köprü tellerin titreşimini üst kapağa iletir .Burgu yuvalarına yerleştirilen kulaklar tellerin istenilen ölçüde gerilmesini sağlar . Gövdenin içine boydan boya yerleştirilmiş ,bas çubuğu ya da bas kirişi denen bir çıta , eşiğin tam altında da can direği denilen bir takoz bulunur . Bas çubuğu sesin tınılanmasına , can direği de ses titreşimlerinin alt kapağa iletilmesine yardımcı olur . Üst kapak üzerinde " f " biçimindeki iki ses deliği ses titreşimlerinin gövdeden dışarı çıkmasını sağlar . Dış etkilerden korunabilmesi için yapımı tamamlandıktan sonra özel karışımlı bir tutkalla cilalanır, cila aynı zamanda Keman''ın ses tınısını belirleyen önemli bir öğedir.

    Keman yapım ustalarına Luthier denir . Ülkemizde Keman yapım teknikleri çok gelişmiş , çeşitli yarışmalarda birincilik alan Luthierlerimiz vardır bunlar : Cafer Açın , Mesut Gözalan, Yunus Tarhan , Mehmet Alkan ,Nevzat Önder ,Ayhan Damcıoğlu , Ahmet İyidoğan ,Emin Tilev , Bedii Akol v.b.

    KEMAN'IN AKORT SiSTEMi

    Keman'ın metalden ya da hayvan bağırsağından yapılmış dört teli vardır . Akort sistemi pest'ten tize doğru : SOL-RE-LA-Mİ olarak düzenlenmiştir. Batı Kemanlarıyla aynı akort sistemine sahip olmasına rağmen , Türk Mûsikîsine uygun şekilde isimlendirilmiştir : DO-SOL-RE-LA dır . Bazı icracılar " LA" telini , İnce "SOL" düzeniyle kullanmaktadır bu konuda çeşitli fikirler öne sürülmüştür . Eskiden kullanılan ve Avrupa''dan getirilen Kemanların 5 esas 6 (7)ahenk teli olduğu ve aynı telin yine ince "SOL" olarak akord edildiği biliniyor.
    Bir başka görüş ise , Rebab ve Ud gibi çalgıların akorduna benzetmek için böyle hareket edildiğidir. ( "LA" akort Türk Mûsikîsi icralarında çiğ kalmakla birlikte , bazı makamlar transpoze edildiğinde icrada zorluklar oluşmaktadır )
    Konu keyfici tarafından (13 Ağu 2007 Saat 15:58 PM ) değiştirilmiştir.
    admin bunu beğendi.

  2. #2
    mdilgöz - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    mdilgöz isimli Üye şimdilik offline konumundadır Katılımcı Üye

    Standart Cevap: Kemanın tarihçesi ve keman ayarları

    Teşekküler

  3. #3
    klarnet11 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    klarnet11 isimli Üye şimdilik offline konumundadır Katılımcı Üye

    Standart Cevap: Kemanın tarihçesi ve keman ayarları

    sol re la mi akordu da türk müziğine uygundur.

  4. #4
    aslanamca - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    aslanamca isimli Üye şimdilik offline konumundadır Yeni Üye

    Standart Cevap: Kemanın tarihçesi ve keman ayarları

    çok seviyorum kemanı

  5. #5
    asi4o - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    asi4o isimli Üye şimdilik offline konumundadır Yeni Üye

    Standart Re: Kemanın tarihçesi ve keman ayarları

    cok saol abi

  6. #6
    **Toprak** - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    **Toprak** isimli Üye şimdilik offline konumundadır Yeni Üye

    Standart Cevap: Kemanın tarihçesi ve keman ayarları

    Kanunî Sultan Süleyman ''ın sadrazamlarından Makbul İbrahim Paşa''nın gençliğinde, padişahın şehzadesi olarak Manisa''da bulunduğu yıllarda Keman çaldığı biliniyor...

    Lütfen alıntı yaparken iyi okunup ondan sonra alıntı yapılması daha iyi olacağını ve kişilerin bu şekilde yanlış bilgilendirilmemiş olacağını belirtmek isterim. Şehzade padişah çocuklarına denir.Şehzadeler sadrazamlık kesinlikle yapmazlar, affınıza sığınarak belirtmek isterim...Saygılarımla

  7. #7
    gizlimasal - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    gizlimasal isimli Üye şimdilik offline konumundadır Katılımcı Üye

    Standart Cevap: Kemanın tarihçesi ve keman ayarları

    teşekkürler paylaşım için enstrümanıma hayranım...

  8. #8
    sibiryali - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    sibiryali isimli Üye şimdilik offline konumundadır Stüdyo Bilgisi Kategori Yöneticisi

    Standart Cevap: Kemanın tarihçesi ve keman ayarları

    Kanunî Sultan Süleyman ''ın sadrazamlarından Makbul İbrahim Paşa''nın gençliğinde, padişahın şehzadesi olarak Manisa''da bulunduğu yıllarda Keman çaldığı biliniyor...

    Lütfen alıntı yaparken iyi okunup ondan sonra alıntı yapılması daha iyi olacağını ve kişilerin bu şekilde yanlış bilgilendirilmemiş olacağını belirtmek isterim. Şehzade padişah çocuklarına denir.Şehzadeler sadrazamlık kesinlikle yapmazlar, affınıza sığınarak belirtmek isterim...Saygılarımla
    Ağır konuşmuş ama doğru söylemiş.

  9. #9
    denzkızı - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    denzkızı isimli Üye şimdilik offline konumundadır Yeni Üye

    Standart

    mrb arkadaşlar bende keman çalıyorum ama istediğim notaları bulamıyorum yardım edersenz çok sevinirim teşekkrler

    notalara nereden bakalıyor acaba?

  10. #10
    alexanduru - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    alexanduru isimli Üye şimdilik offline konumundadır Yeni Üye

    Standart Cevap: Kemanın tarihçesi ve keman ayarları

    kemana ve alexander rybak'a bayılıyorum


Kullanıcılar bu sayfayı şu kelimelerle buldu:

kemanın tarihçesi, keman tarihçesi, kemanın hikayesi, kemanın hikayesi kısa, kemanın tarihi, keman tarihi, keman ın tarihçesi, kemanin tarihçesi, kemanın tarihçesi kısaca, keman çalgısının hikayesi, keman eşiği nasıl takılır, kemanın hikayesi kısaca, keman köprüsü nasıl takılır, keman ve ailesi, keman ve tarihçesi
Müzisyen ilanları

Benzer Konular

  1. İyi Bir Kemanın Taşıması Gereken Özelliklerİyi Bir Kemanın Taşıması Gereken Özellikler

    İyi Bir Kemanın Taşıması gereken Özellikler Bir Kemanın iyi olup olmadığını anlamak için öncelikle hangi ağaçtan yapıldığını bilmek gereklidir.Alt kapak, yanlıklar ve sap kelebek ağacı yani akça ağaçtan yapılmalıdır. El yapım kemanlarda, usta yapımcılar hareli kelebek ağacını tercih eder ve harelerin desen uyumu yakalamasını sağlarlar. İyi bir kemanda ses tablası da dediğimiz üst kapak ladin ya da köknar ağacından yapılmalıdır....
  2. Pop Müzik Nedir? Pop Müzik Hakkında Bilgi - TarihçesiPop Müzik Nedir? Pop Müzik Hakkında Bilgi - Tarihçesi

    Pop Müzik Nedir? Pop Müzik Hakkında Bilgi - Tarihçesi 29077 Pop Müzik Nedir? Pop müziğe ismini veren 'pop' kelimeciği, 'popular' yani Türkçe anlamıyla popüler olarak ifade edilen kelimeden türetilmiştir. Popüler müziğin tanımına ve tarihine geçmeden evvel ondan önceki tarihi süreci bir göz önüne almamız gerekir. Bu süreci Rönesans’ın başlangıcından 20. yüzyıla kadar olan süre içerisinde bulabiliriz. 6. yy zamanında Avrupa...
  3. Piyano'nun TarihçesiPiyano'nun Tarihçesi

    42551 PİYANO'NUN TARİHÇESİ Piyano; Floransalı Bartolomeo Cristofori 1711 yılında "Piyano e forte" hem hafif hem kuvvetli çalınabilir adlı yeni bir müzik aleti icat etti.Bu çalgı üzerinde hem hafif seslerin hem de kuvvetli seslerin çıkartılması olanaklıydı. Bunun için adına italyanca "hafif ve kuvvetli" anlamına gelen "Piyano e forte" dendi. Yeni bir icat sayılan piyanonun sesleri meşin kaplı küçük seslerin tuşlar aracılığıyla harekete...
  4. Kavalın TarihçesiKavalın Tarihçesi

    KAVAL İnsanoğlunun üflemeli ilk çalgılarındandır. Çeşitli kaynaklarda ''ağız sazları'' arasında anılan çalgı. Orta Asya Türk uygarlıklarından itibaren bilinir. Ülkemizde yüzyıllardır, ''çoban sazı'' ya da ''düdük'' olarak tanınan kaval, Büyük Göç'le yayıldığı toplumlarda ise, farklı ad ve biçimlerde çalına gelmiştir. Kaval, içi boş şey anlamına gelen, ''kav''dan türemiştir. Çalgıya yüzyıllar önce yakıştırılan bu ad, genelde tüm nefeslilere...
  5. hayvanların tarihçesihayvanların tarihçesi

    Hayvanlar Tarihçesi...! Hayvan, canlılar dünyasının ökaryotlar (Eukaryota) üst âlemindeki hayvanlar (Animalia) âleminde sınıflanan canlıların ortak adıdır. "Hayvan" sözcüğü, günlük kullanımda esasen insan dışı hayvanları ifade etmek için kullanılırsa da biyolojik bağlamda insanı da içerir. Hayvanlar âleminin bilimsel ve Latince adı olan "Animalia" terimi ise yine Latince olan ve "yaşayan" ya da "ruh" anlamına gelen animadan türetilmiş animal...
Konu Puanlaması 5 üzerinden | Toplam : 0 kişi