Mono demek bir kanal ses demek.

Stereo, iki adet mono birbirine eşlenmiş demek. Yani olay aslında iki tane mono ses. Zamanında ilk mono ile başlamışlar, sonra demişler ki "yahu bu seste bir boyut eksikliği var, ne yapsak ne etsek de şu müziğe bir boyut katsak?" ve müziği iki ayrı kanaldan çok hafif farklarla birbirine vererek müziğe daha farklı bir boyut geldiğini keşfetmişler. Dolayısı ile mesela bir kanala sesin kendisini, diğer kanala da yankılanmasını verdiğin zaman bu iki kanalı aynı anda okutmaya başladığında ses sanki gerçekten bir mekânda yankılanıyormuş hissi verir. Burada kullanacağın reverbin veya ekonun (delay'ın) tarzı da bu yapay mekân duygusunun şeklini belirler. Bütün olay insan beynini aldatmaya yönelik yani, bu iki kanalın verebildiği boyut hissini kullanarak sesi sanki dağda bayırda uçurumun kenarında veya göl kıyısında veya karanlık bir dehlizde mahzende veya yüksek tavanlı bir holde çıkıyormuş imajı verebilirsin. Bu görsel bir imaj değil duysal bir imaj.

Eğer sesini kaydettiğin cihaz veya ses kaynağı özellikle stereo efektli çıkış vermiyorsa mono kaydet, zira aynı sinyali iki kere kaydetmenin stereo açısından bir anlamı yok. Özellikle bas enstrumanları stereo kaydetmenin bir mantığı yok zira frekans düştükçe sesin dalgaboyu artar ve bas seslerin doğrusallığı kaybolur, baslar bütün mekânı doldurur. Oysa frekans yükseldikçe sesin yayılmasındaki doğrusallık artar, stereo'nun vereceği boyutları algılamak kolaylaşır.

Özetle söylemek gerekirse sesleri stereo kaydetmekteki amaç, iki kanal arasındaki faz farkını kullanarak bir stereo etki yakalamaktır. Ya bu etkiyi sesi yakalama anında yaparsın, yani sesi iki kanaldan (stereo) alırsın, ya da önce mono kaydedersin sonra o tek kanal sesi iki ayrı modüle girip o modüllerin ayarlarını birbirlerinden farklılaştırarak bir sesten iki farklı ses elde edersin, mikslerken de bunları aynı kanala değil ayrı kanallara verirsin ki karşılıklı çalarken havada bir itme-çekme yaparlar, boyut hissi yaratırlar. eğer her ikisini de aynı kanala verirsen faz farkı yaratacağın için kulağa rahatsız edici gelen inişli çıkışlı girdap gibi dönen bir ses elde edersin. Bu faz efektini bilinçli kullanırsan oldukça enteresan şeyler elde edebilirsin ama bilinçsiz kullanıldığında müziğin içine eder. bilinçsiz kullanılan herhangi birşeyin yapacağı gibi.

Olaya böyle bakarsan parçaları daha rahat bir araya getirebilirsin kafanda.




alıntı . uzun uzun yazmayayayım derken çıkıverdi karşıma.


tekrar kolay gelsin