Sadece Mastering de yapılan işlemleri anlatmak gerekirse EQ Reverb ve genişletme var. Compressor Limiter ve diğer dinamik işlemciler tarafından fazla sıkıştırılma oranı yok. (Bu çalışma dijital olup Fl Studio ile yapılmıştır.)
Yazdırılabilir Görünüm
Sadece Mastering de yapılan işlemleri anlatmak gerekirse EQ Reverb ve genişletme var. Compressor Limiter ve diğer dinamik işlemciler tarafından fazla sıkıştırılma oranı yok. (Bu çalışma dijital olup Fl Studio ile yapılmıştır.)
ilk örnekte bir soru sordum ama cevap gelmedi sanırım görmediniz.
Çok özür dilerim. Görmemişim. Parçanın Mixing i bana ait değil.
Masteringde reverb kullanmanın amacını anlıyamıyorum ? Master kanalda reverb olunca her şey birbirine girecekmiş gibime geliyor.
çok istisnai durumlarda kullanılabiliyor... tabi ki üst düzey reverb işlemcileri şart. ve neredeyse kulağın duyamayacağı ölçülerde...
profesyonel mastering mühendislerinin, ancak İŞ SAHİBİNDEN böyle bir istek (mixde ambiyans eksikliği şikayeti ) gelirse ''belki'' kullanabiliyorlar...
En çok rastlanılan şeyse, fade out, larda dinamik işlemcilerin farklı ses yüksekliklerindeki tepkimelerinin da yol açtığı kulağa çok hoş gelmeyen küçük pürüzleri yumuşatmak için SADECE FADE IN VE FADE OUT larda kullanılıyor...
- - - Güncellendi - - -
çok istisnai durumlarda kullanılabiliyor... tabi ki üst düzey reverb işlemcileri şart. ve neredeyse kulağın duyamayacağı ölçülerde...
profesyonel mastering mühendislerinin, ancak İŞ SAHİBİNDEN böyle bir istek (mixde ambiyans eksikliği şikayeti ) gelirse ''belki'' kullanabiliyorlar...
En çok rastlanılan şeyse, fade out, larda dinamik işlemcilerin farklı ses yüksekliklerindeki tepkimelerinin da yol açtığı kulağa çok hoş gelmeyen küçük pürüzleri yumuşatmak için SADECE FADE IN VE FADE OUT larda ve mutlak sessizliğe geçilirken oluşabilecek pürüzlerin yumuşatılmalarında kullanılıyor...
Master kanal ayri birsey, mastering yapmak ayri. Master kanal mikserin uzerinde olur tum sesi alcaltir ya da yukseltir. Mastering ise, kayitlari ve miksaji bitmis bir albumdeki tum parcalarin, sound olarak birbirine, piyasadaki sarkilara yakin olmasina calismaktir. Master kanala bir efekt verince mastering yapmis olmayiz....
Arkadaş masteringin ne olduğunu sormamış ki.
Mastering aşamasında reverb kullanımı diye konuya girip, master kanalda reverb kullanımı diye cümleye devam etmiş... Neyi kastettiği çok açık değil mi ?
Siz mastering yaparken şarkının ses çıkışının yapıldığı MASTER kanala girmiyor musunuz efektlerinizi ?
Bazen yanlış ve gereksiz açılan konulara kızıyoruz ya forumda, şu başlıkta, şu sayfada, zaten tartışıldı bu konu diye... Bence birşeye cevap yazarken de sırf cevap vermiş olmak için yazamamak lazım, bu da büyük bir kirliliğe sebep oluyor forumda...
Masteringde reverb kullanımının amacını açıklayan cümleler bekleniyor bu başlıkta sanırım, değil mi ? Yukarıda yazdıklarım dışında fikirleri olanlar yazsa ne güzel olur...
Konu hoş olmayan bir tartışmaya dönmesinde. Ben bahsi geçen tekniklerden çok geniş bir ambiyansın olması için kullandım. Özel bir sebebi yoktu. Şayet dinamik işlemcilerdede o kadar az sıkıştırma oranı varki. Neredeyse duyulmıycak gibi.
Evet. Sayın 70bpm haklı. Single çalışmalar yani tek parçalar için yapılanada Mastering deniyor. Bazende Final Mix yada Mixing.
70bpm, anticipation,
Haklisiniz, cumleyi yanlis anlayip yazmisim.
Onun disinda, ben de yanlis anlasildim sanirim, tek sarkiya da mastering yapilir, ama bu sarki sana miksajdan gelmis olmali degil mi? Ustelik "Mastering ise, kayitlari ve miksaji bitmis bir albumdeki tum parcalarin, sound olarak birbirine, piyasadaki sarkilara yakin olmasina calismaktir" diye yazmisim.
Bahsettigim album bir single'da olabilir (ustelik single'da bile 1 sarki olmuyor, genelde bir kac sarki oluyor degil mi?).
Bu basliktaki paylasima gelince, ben de , neden paylasiliyor, amaci nedir, kime ne faydasi var, anlayamiyorum.
Matering yaptim deyip, bu basligi acip, bir cumle ile, "Sadece Mastering de yapılan işlemleri anlatmak gerekirse EQ Reverb ve genişletme var. Compressor Limiter ve diğer dinamik işlemciler tarafından fazla sıkıştırılma oranı yok. (Bu çalışma dijital olup Fl Studio ile yapılmıştır.)" diye aciklama yazan bir kisinin, yaptigi ise bir anlam vermek cok zor hakketen...
Sayın sibiryalı, ben haksızlık yaptığınızı düşünüyorum efendim. Daha öncede söylemiştim, tamamen tatminkar bir amaçla paylaşıyorum diye. Demo bölümü var diyebilirsiniz ama bu paylaşıcağım parçanın pekte demoyla bi alakası olmadığından orda paylaşmak istemiyorum. Belki insanlar ordaki benim yaptığım bir işlemi yapmak istiyor. Lütfen hevesi kursağımızda bırakmayın. Sizin yaşınızın sonucunda tabiki benden daha tecrübelisiniz, daha iyi bilirsiniz ama her seferinde sanki bana bi gareziniz varmış gibi yaklaşmanız hiç hoş değil. İyi günlerde kalın.
Burada yapılan bir haksızlık göremiyorum. Hevesini, çabanı takdir ediyorum. Fakat şöyle bir eleştiri getirebilirim. A`dan Z`ye paylaştığın bütün projelerin mantığı aynı. Madem bunu yapacaksın, daha önce sana yapılan tavsiyeler ışığında belki kendinden de bir şeyler katarak, ekran görüntüsü yahut videolarla renklendirerek tek bir konu altında zaman içinde paylaş. Bir de kendi projelerinde çalışmaya gayret et. Böylesi hem forum için hem senin için daha iyi. Son olarak moderasyondan ve yönetimden kimsenin başka bir kullanıcıya garezi olmaz. Söylenenler, yapılanlar tamamen sizin iyiliğiniz için söylenmiştir. Arada yanlış anlaşılıyoruz, arada sert çıkıyoruz fakat bu işin temelinde gönüllülük var, bu işin temelinde yardım etme duygusu var. Eminim beni anlamışsındır. İyi forumlar dilerim.
Ben de tam olarak bunu diyorum, daha once de ozelden yazistik, baska basliklarda da belirttim. Kendini tatmin ediyor veya etmeye calisiyor olabilirsin, ama foruma bir katkisi olmuyor.
Katkisi olmasi icin, yaptigin islemleri detayli olarak yazmalisin (MZSancar'in dedigi gibi de yapabilirsin). Sana bu basligin amaci nedir diye soran adamlarin internetten sayfalarina bakiver lutfen, adamlar cok yukarlardan soruyor. Bunlari soranlar hic bos adamlar degiller (chordsolo, anticipation, MZSancar, sibiryali), bunlara kulak vermen lazim.
Ayrica sana bir garezim olsa actigin basligi siliveririm olur biter.
Ustelik bir ara video kaydi yapacagim demisting diye hatirliyorum, yap koy buraya, tiklanma sayisi binleri gecer.
Daha detayli anlatim yapilmis, 'bu islere yeni baslyan birisinin' senin yazdiklarini okuyup, baska parcalarda uygulayabilecek sekilde yaptigin paylasimlari bekliyoruz.
Selamlar...
şahsım adına asıl sorun şu ki bu örneklemelerde neyi analiz edebileceğim konusunda sıkıntı yaşıyorum.
her ne kadar mix için yeterli sayılabilecek teknik bilgilere sahip olduğumu düşünsem de, bu çalışmaya mix açısından sizin ne katkı sağladığınızı yada mixin sizin tarafınızdan yapılıp yapılmadığı konusunda fazlaca fikir sahibi değilim.
şahsen geliştirilebilecek projelerle ilgili fikir danışıldığında mutlaka sorduğum birkaç soru var;
1.Bu kayıdı nerede ve nasıl aldınız?
2.Kullandığınızı ekipman,bilgisayarınızın teknik kabiliyetleri,kayıt ortamınız
3.Kullanılan vst,plugin,DAW yada canlı alınan enstruman kayıtları?
Söylediğiniz gibi bu çalışmaları demo bölümünde paylaşmayıp burada paylaşmanız demek bizlere en azından bu soruları sorma hakkını verir diye düşünüyorum.
Fikirlerimize sunduğunuz paylaşımlardaki bir diğer açmaz ise mix-mastering...Hangisi?
Mix tamam ama kendimi mastering de size cevap verecek düzeyde görmüyorum.
Şahsen mastering işinin daha ciddi ve önemsenmesi gereken bir konu olduğunu düşünüyorum.Ehil olmayan ellerde saçma sapan sonuçlara neden olabilecek hatalara yol açabilir zira.
Ve bu ciddiye almışlık bende bu işin illaki hardware ile yapılması gerektirdiği fikrini doğuruyor.
Her ne kadar mastering adı altında onlarca plugin ve yazılım bulunsada iyi bir mastering in bunlarla yapılabileceğine inanmıyorum.
yeni başlayanlarda ortaya çıkan yanlış algı sonucudur ki mastering ses yükseltme olarak algılanmaktadır.
bu büyük bir hatadır...
bu forumda birkaç defa "mastering attım nasıl?" gibi garip terminolojiler gördüm ki bu beni çok rahatsız ediyor, "geçerken bizim projeye de bir el at" diyesim geliyor...:)
Bir albümün en ciddi ve son aşaması olan masteringin 3 önemli ilgi alanı olduğunu düşünüyorum(bu teknik bir bilgi değil, benim görüşümdür)
1..Kayıtlar arasında tonal denge oluşturmak
2.kayıtların giriş ve çıkış zamanlarını belirlemek (fade in fade out)
3.kayıtlar arasında volume dengesi oluşturmak ve track`ler arasındaki zamanı belirlemek...
ve tabii artık ürünün fabrikada basılması da bu sürece dahil edilmeli...
bu işler zor işler sözün özü...
öğreticilik yeteneğine sahip olmak ise farklı bir olgu.
diğer arkadaşlarıma çoğunlukla katılmakla birlikte ben illaki video çek koy diyemem.öğretici bir video hazırlamanın ciddi sorumluklar taşıyabileceğini düşünüyorum.ama DAW üzerinde mix uygulamalarını görmenin de tatminkar olabileceğini düşünüyorum yine de...
seni anlıyorum aslında ilk başladığımda bazen ben de benzer duygular hissetmiştim.insan emek verdiği birşeye övgü almak,pohpohlanmak ister, her ne kadar tatminkar bir tavırda olduğunuzu düşünseniz de...:)
İlk ciddi kaydımı yaptığım zaman kendimi Fransız Guyanasından Türksat uydusu fırlatmış gibi hissetmiştim:f61:, ama gerçeği görmem uzun sürmedi...Mutlak bir doğru yok ortada ama uyulması gereken kurallar da olduğu açık.Nasıl ki enstrumanların yarısını sağa yarısını sola panlayıp mix yaptım diyemeyeceğimiz gibi...
Lakin,
şahsen bir demo yapıp paylaştığımda duymayı en sevmediğim şey "çok güzel olmuş v.s" gibi yorumlar duymak oldu.Zaman zaman haksızlığa uğradığımı bile düşünsemde her fikre kulak kabartılmalı diye düşünüyorum. (neyin ciddiye alınıp neyin alınmayacağı ise zaten ortada)
durum bundan ibaret...
iyi çalışmalar dilerim.
Ch.
İşini gerçekten iyi bilen insanlar pluginlerle mastering yapabiliyorlar, Türkiye'de çoğu mastering yapan prodüktörlerin pluginlerle mastering yaptığını düşünüyorum, çünkü multiband compressor kesinlikle kullanıyorlar, belki limiter, eq ve compressor u hardware olarak kullanabilirler, software ve hardware ile yaptıkları mixleri bazı sitelerde vermişler, çok fazla fark olduğunu görmedim ben.
Plugin üreticileri boşuna mastering mastering diye bağırmıyor bence, yapabilenler çok güzel yapar.
Tabi en önemlisi, neyi nerede ne zaman kullanacağını bileceksin ve iyi duyum olduğunu düşünüyorum, mastering konusunda yeterli bilgiye sahip insanlar software ile de yapabilirler, tabi dandik monitörlerle de mastering yaptım demenin pek bir anlamı yok aslında, hi-end hoparlörler var mastering için, monitörlerdeki dinamik aralık ne kadar genişse sese o kadar rahat müdahale edilebilir.
Onun dışında mastering konusu da günümüzde kolay bir hal aldı, çünkü çoğu kişi software mutlaka kullanıyor, en kullanmam diyeni bile software ile bir şeyler yapıyor yani.
Bence mastering yanında mixinde ciddiye alınması gerekilir, günümüzde neden mixi software ile yapıyor herkes, hardware ile yapabilirler aslında, demek ki kolaylık sağlıyor, nasıl mix pluginleri var, mastering için yapılmış pluginlerde var, bunlarda mastering de kolaylık sağlıyor :)
Sayın ChordSolo yorumunuza çok teşekkür ederim. Yazınıza emek verdiğiniz aşikar. Okurken zevk ve merakla okudum. Tekrardan teşekkür ederim. Heh. Helal be ShreDDeR. Benimde demek istediğim bu. Bir mühendisin karışlaştırma analizini görmüştüm. İnanın bana gerçekten bir fark yok. Olur diyeninde kişisel düşüncesi. Olmaz diyeninde kişisel düşüncesi. Yapan yine yapıyo. Üstelik bende her yaptığım yeni şeyin üstünde farklı şeyler keşfediyorum. Mesela şimdi dinledim. Bu konumdaki örnek paylaşımımı beğenmedim açıkçası. Beğenmedim demek bile gayet hoş karşılanıcakken insanı burdan soğutmak neden amaçmış gibi sanki. Yada öyle davranılıyor gibi. Tam bilmiyorum zaten. Kestiremiyorumda. Belki kariyerimde yok bu konuda. Buranın bi kaybı olmaz ama gözle göründüğü üzere burdaki paylaşımlara ara verdim.
İnsanlar yeni yeni şeyler keşfediyor tabi mastering konusunda da, teknoloji durmuyor ki, her gün yeni yeni pluginler, yeni yeni cihazlar çıkıyor, her birine ayak uydurmaya çalışmakta zor tabii, elimizden geldiği kadarıyla bir şeyler yapabiliyoruz.
Kesinlikle tüm benliğimle katılıyorum. Anlayışın için tekrardan teşekkür ederim.
Ne demek, bazı konularda hem fikir olmak güzel bir şey :)
ShreDDeR;
Dostum masteringin software ile yapılabilirliğine bir itirazım olmadığını anlamışsındır umarım:) Genellikle kendi bilgi birikimimi kapsayan alanlara müdahil olmayı daha doğru buluyorum.Bu nedenle bu işlere merak salan herkesin öncelikle olmazsa olmaz bilgilerini öğrenip bu işlere başlamasından yanayım, yoksa kimseden ses mühendisi performansı beklediğimden değil...
Mesajımdan da anlaşılacağına üzere bunun mastering olmadığı ortada...
Bundan tabii ki mixi daha çok önemsediğim sonucuna varabilirsiniz ki bu doğru bir anlaşılma olacaktır.Lakin bu benim de kendi çapımda mastering yapmadığım manasına gelmiyor tabii ki, ama ne kadar doğru işte o tartışılır...
Plug inlerin kolaylık sağladığı zaten ortada, sanırım bunda da hemfikir olabiliriz...
Ancak yine de bence bu kadar basite indirgemek de doğru değil, yoksa iyi kötü program kurcalayan herkes kendini prodüktör sanmaya başlıyor maalesef...
Ch.
Öncelikle söylediğiniz bazı konularda haklısınız, skorey genellikle mastering olarak eq, stereo imager ve limiter kullanıyor, yani öyle belirtiyor, sizin anlatmak istediğinizde masteringin limiterdan ses yükseltmekten ibaret olmadığı, sanırım doğru anladım :)
Bazı konularda yanlış anlamalar olmuşsa kusura bakmayın, pluginlerle yapılan masteringlerinde genellikle ben doğru olduğunu düşünüyorum yinede, izotope'ı geçtim, wavesin pluginleri gerçekten çok iyi.
İzotope'da neyin ne olduğunu kimse tam olarak anlayamıyor, her izotope kurcalayan kendini mastering yaptım sanıyor, ama olay öyle değil gerçekten.
Ben analog aletlere benzeyen pluginler kullanıyorum genellikle, plugin üreticileri ise gerçekten bunu başarabiliyorlar. Şahsen ve bizzat böyle öğrenmenin de doğru olduğunu düşünüyorum, tabii fikir farklılıkları çok oluyor bu tür konularda, en azından ben böyle öğrendim, başkaları belki farklı şekillerde öğrenmiş olabilirler.