Ses ve Müzik Mastering Aşaması
S.a.
Değerli hocalarım, ben kayıtlarımı genelde fl studiodan alıyorum, bazen adobeden. Ama ses kaydıyla müzik arasında uçurumlar oluyor, sesi çok versem müziğin üstüne çıkıyor, azaltsam kayboluyor. Sesi yüzde kaç vermeyliz. ayarlaması nasıl olmalı.
forumu çok araştırdım bulamadım.
ve bu işin uzmanı olan abilerime danışayım dedim.
Saygılarla
Sevay.
Cevap: Ses ve Müzik Mastering Aşaması
Uzman olmamakla beraber,şunları söyleyebilirim.
Aranje bittikten sonra miksaj aşamasına gelinir.
Miksajda da senin belirttiğin sorunlar giderilir.Giderme yolu ise,kompressör,limiter,ekolayzır,reverb,delay,vs gibi plug-in'lerin kullanılmasıyla yapılır.Ayrıca panlama da çok önemlidir.
Cevap: Ses ve Müzik Mastering Aşaması
Alıntı:
sibiryali Nickli Üyeden Alıntı
Uzman olmamakla beraber,şunları söyleyebilirim.
Aranje bittikten sonra miksaj aşamasına gelinir.
Miksajda da senin belirttiğin sorunlar giderilir.Giderme yolu ise,kompressör,limiter,ekolayzır,reverb,delay,vs gibi plug-in'lerin kullanılmasıyla yapılır.Ayrıca panlama da çok önemlidir.
teşekkürler hocam.
Cevap: Ses ve Müzik Mastering Aşaması
Selamlar :) ben de birşeyler sormak istiyorum mümkün olduğunu düşünerek izninizle ... Sadece tek bir parça için yani stereo mixdown edilmiş bir kayıt üzerine mi mastering yapılıyor yoksa her enstruman için mi ve bir de her enstruman kanalı sıfır db e vurmak zorunda mı ? İlgilenirseniz çok sevinirim rüyalarıma giriyor artık :)
Cevap: Ses ve Müzik Mastering Aşaması
Alıntı:
sawas Nickli Üyeden Alıntı
Sadece tek bir parça için yani stereo mixdown edilmiş bir kayıt üzerine mi mastering yapılıyor yoksa her enstruman için mi
Mastering albüm yapma aşamasında gerçekleşir,yanyana 10 tane şarkıyı koyarsın,albümün münkün olduğunca aynı ses kalite ve head room(genlik) miktarında olmasını sağlarsın.
Alıntı:
sawas Nickli Üyeden Alıntı
bir de her enstruman kanalı sıfır db e vurmak zorunda mı ?
Aslında o bahsettiğiniz miksaj için de gereklidir.Kayıt alırken -6 dB alınması ilerde işleri çok kolaylaştırır, miks ve masteringi yapacak olan arkadaşlara, ihtiyaçları olan alan bırakmış olunur.
Cevap: Ses ve Müzik Mastering Aşaması
İlginize teşekkür ederim öncelikle ... Sıfır db e vurmak derken kayıt esnasında değil demek istediğim, mix yapıp mixerden bakarken sıfır db e vurması olayını kastetmiştim. Mastering; bitmiş stereo olarak tek kanaldaki kayıd(lar) a yapılıyor orasını anladım yanlış anlamadıysam. Masteringe göndermeden, ses mühendisi projeyi mixliyor peki kanal seviyeleri ne durumdayken mixdown işlemini yapıyor ? bütün kanallar sıfır db e vuruyor mu yoksa her kanal farklı db de olabilir mi (istediğimiz gibi ayarlasak olur mu drum ı sıfırda tutsak, bell -3 de olsa vs.) ? Ayrıca sesleri en yüksek -6 db de kaydettiğmiz durumda mixerden çıkışı -6db olarak mı ayarlıyoruz? Diye bir soru ekleme gereği hissettim. Saygılar ...
Cevap: Ses ve Müzik Mastering Aşaması
İstediğiniz enstrumanı istediğiniz seviyede çalın,kaydedin ama tpolam çıkan sese bakılır,-6 dB (bazı miksajcılar -3 dB ister) yeterlidir,yani tüm ensrumanlar aynı ses seviyesinde olmasına gerek yok.
Mixerden ,hoparlörden,ses kartından farketmez ses çıkış -6dB .
Cevap: Ses ve Müzik Mastering Aşaması
Muhteşem, çok teşekkür ederim. Kafamı karıştıran nokta tüm kayda nasıl olur da etki edilir şeklindeydi yani mantıklı gelmiyordu fakat bazen bazı parçaları dinlerken ya! sanki bu parça komple mixlenmiş diyordum. Mastering o kısımda oluyormuş ve doğruymuş ayrıca farklı db lerde peak kontrol ederek, clip ve overload sorunları olmadan çıkışta masteringi yapacak ses mühendisinin yönlendirdiği şekilde -3 -6 -10 gibi dblerde (headroom amaçlı sanırım)çıkartıyoruz demek. Ben yine de sıfır db de bir dinleyip de kontrol ederim. Ne olur ne olmaz, alçak volumlerde duyulamayabilen şeyler olabilir. Yine istenilen seviyede mixdown ederim. Bazı ses mühendisleri gitarların sağlı sollu olarak kaydedilmesini falan istiyormuş vs. bunlar da bayağı kurcaladı kafamı yalnız okadar detaylı çalışma zaman alacaktır elbette derin bir konunun ve bitmek bilmeyen dipsiz kuyunun en başı bu kısmı sonuçta. Çok teşekkür ederim tekrar, zaman kaybettirdim size ... Bu arada olur da okuyanlar olursa kıymetli üstadlardan aldığım birkaç tiyoyu yazmak istedim mix yapılan kanala l2 ekleyin, maximizer eklemeyin çıkışta eq compressor reverb kullanılabiliyormuş. Bundan sonraki kısım da bilemediğim şahıslardan; Wavelab (mastering ve edit amaçlı) yazılımında var diğerleri hakkında bilgim yok şu ki loudness diye bir ayar kullanılıyormuş standardı varmış o ayarın gerisi var zaten.Naçizane olur da okuyan olursa paylaşmak istedim. Saygılar...
Cevap: Ses ve Müzik Mastering Aşaması
Loudness konusu yeni sayılır aslında(son 10 yılda peydahlandı),burada önemli olan RMS(Root mean square) Power'ın -11 civarında olması.Vaktimi almadınız yahu,rica derim.
Kayıt sırasında sıkça kullandığımız bazı hileler var,örneğin bir kanal gitar kaydı yaparsın,sonra onu kopyalayıp,üzerine keyfe göre efektler ekleyip,başka biş kanal yaratırsın,kopyalamış oldumuz gitar kanalını da 10-15 milisaniye geciktirirsin,birini sağ hoparlöre,diğerini sol hoparlöre yollarsın,al sana çift gitar stero kayıt. :)
Cevap: Ses ve Müzik Mastering Aşaması
Stereo yöntemini, Ufuk ÖNEN'in kitabında okumuştum. Orada da vokal için anlatıyordu. Alınan vokali kopyalıyoruz, 5ms delay verip ilk vokalle birleştirerek bir yana panlıyoruz. Diğer bir kopya alıp onu da fazlı şekilde yine ilk vokalle karıştırarak diğer bir yana panlıyoruz böylece stereo oluşuyor. Demek ki hepsinde yapılabiliyor yani altyapı ve vokal kayıtlarında aynı şeyler geçerli. Aslında refill kullanarak reasonda hazırlıyorum altyapıları yalnız bu bilgiyi vermeniz çok işime yarayacak misal elimde bir altyapı var nasıl oldu da düşünemedim bir ses var eq ile olacak birşey değil okadar zayıf ki 200 hz de gain verip de dolgunlaştırmak da yaramıyor(denemedim ama sanmıyorum) reverb verdim ben de ama sevmedim, bu fikri kullanabilirim gayet de güzel olur gibime geliyor. Tekrar teşekkür ederim çok makbule geçti gerçekten de saygılar ...