Cevap: Mastering & Dithering
Dithering yapmak ses seviyesi ilgili değildir.
http://www.keyfimuzik.net/proje-geli...hikayesi.html# sayfasında konuyu anlatmıştım.
Basitçe yazmak gerekirse, dijital kayıt yaptığımızdan, sistem 1 ve 0 olarak çalışır, ama gerçek hayatta böyle değildir. Cep telefonu ile çektiğin resimi yakınlaştırınca kareler halinde pikseller seçilir.
Dijital sinyale zoom yapılırsa, sinyalin düz değil de testere dişleri gibi hep köşeli olduğu görülür. Dithering bu köşeleri yuvarlar, daha doğal bir duruma getirir diyebiliriz.
Mastering'in esas amacı, şarkılar arası denge ve albümün, piyasadaki albümlerle rekabet edebilecek kaliteye getirilmesidir. Bunun için istersen limiter kullan , istersen EQ, ne istersen kullan.
Mixing de ise , şarkı içindeki dengelerle uğraşırız, ön plana çıkması gerekenler, çıkmaması gerekenler, bunu için de yine ister limiter kullan ister reverb istersen hepsini, farketmez.
Cevap: Mastering & Dithering
öncelikle cevabın için teşekkür ederim
ama ben dithering in ne olduğunu biliyorum topiğin konusunda altyapıları reason 3.0 la yaptığımı söylemeyi unutmuşum.
bildiğiniz üzre reasonda 3.0 da vokal record özelliği yok. o yüzden o programdan ditherlamadan 24/96 çıkarıyorum altyapıları.
üstüne gene vokal kaydı yaptıktan sonra 2. programdanda doğal olarak otomatikmen 24/96 çıkıyor çünki en başta 2. programı 24 96 açıyorum
yani burdan sonrasını soruyorum
çıkan parçayı wavelab, soundforge gibi programlarla tekrar 2. kez masteringten geçirip ditherlayıp mı 16/44100 çıkarmak lazım. her parçanın rengi aynı olsun diye eq ayarı tüm parçalara aynımı uygulanır. volüm dengesi bu programlarla compresör veya limiter gibi aletlerlemi yapılır yoksa başka loudness volüme , level volüme gibi bir sürü şey çarptı gözüme. onlardanda işkillendim. yani aslında binevi ben en ama en son işlemi hangi programla nasıl yapacağımı soruyorum. biraz masraflı oluyorum beyninizi yoruyorum ama özür dilerim
Cevap: Mastering & Dithering
Reason 3'te audio recording olmaması kötü bir durum tabi.
Bence en ideali wavelab'tir. Orada şarkıları arka arkaya koyup, görsel olarak da aradaki farkları görebiliyorsun.
Burada şarkıları birbirlerine yakınlaştırmak için ne kulandığın önemli değil. Hepsinde EQ ayarları aynı olacak diye bir kaide de yok.
Canlı bir müzik grubundaki gibi (mesela AC/DC) tüm şarkılarda aynı enstrumanları ve aynı mekanı kullanıyorsan EQ,reverb vb. ayarlar tabiki birbirine çok yaklaşık olacak. Ama her şarkıda değişik enstrumanlar kullanıyorsan, ayarlar da şarkıdan şarkıya fark göstecektir. Yani AC/DC aynı davulu tüm albümde kullanırken, biz bir albümde 40 çeşit davul sample'i kullanabiliriz. Bir davul kick'i için kullandığın compressör değerlerini , başka bir davul seti için kullanamazsın haliyle.
Benim pratikte verebileceğim tavsiye,
1-Şarkıların ses seviyeleri yaklaşık eşit olmalı.
2-Şarkıların reverb değerleri arasında uçurum olmamalı, yani tüm şarkılar aynı odada veya ortamda çalınıp kaydedilmiş gibi olmalı.
Ayrıca nihayi karar için, şarkıları mutlaka farklı farklı cihazlarda dinlemek gerekir. Evdeki refarans monitöründe veya kulaklıkla dinlerken 'gümbür gümbür' gelen sesler, arabada dinleyince sinek vızıltısı gibi gelebilir. Bu durumda ''bass'' seslerin frekansları çok aşağıda kalmış olabilir, yukarı çekilmelidir, zira piyasadaki hoparlörler bu sesleri alacak frekans aralığına sahip olamayabilir.
Cevap: Mastering & Dithering
bu yararlı oldu teşekkür ederim :)