SÜRGÜLÜ TROMBON


Fr., Trombone à Coulisse
Yapıldığı ses : Sib - Do
Uzunluğu : 117 cm.
Alaşımlı, ağızlıklı soluklu bir çalgıdır.
Notası kalın seslerde; dördüncü çizgi Fa, ince seslerde; dördüncü çizgi Do açkısı ile yazılır.
Diyapazona göre duyuluşu, bir büyük dokuzlu aşağıdandır.
Solo ve eşlik görevi verilir.
Orkestra ve Armoni Muzikalarında, dört partisi bulunur.
Ses rengi, gür ve parlaktır.


Bu çalgıların, yapımı, dizge oluşumu ve tutuş özellikleri, Trombonlar konusunun başında verilen genel bilgilerde belirtildiği gibidir. Pistonlu Trombonlardan genellikle kullanılanları, Tenor ve Bas olanlarıdır. Alto Trombonun notaları; üçüncü çizgi Do, Bas ve Kontrbas Trombonların notaları; dördüncü çizgi Fa açkısı ile yazılır. Soprano, Alto, Tenor ve Bas Trombonlar ile araya gelerek, erkek seslerini oluştururlar. Trombon partileri yazılırken, Trompet ve Kornolar da olduğu gibi uyumsuz aralıklardan kaçınılmalıdır. Beşli ve sekizli; kusurları olmamasına, uyumsuz düzenlerin kendi partilerinde çözülmesine özen gösterilmelidir. Duyulan aralıklar, insan seslerinde olduğu gibi düşünülmelidir. Dar düzenler alınarak, acıklı ve karanlık duygular canlandırılabilir.
Sürgülü Trombon, sökülüp takılabilen dört çeşit borudan oluşmuştur. Bu borular devingen olup, birbirinin içinde isteğe göre, uzalıp kısalırlar. Böylelikle istenilen sesler elde edilir. Anarmonik sesler aynı yerlerden çıkar. Ses rengi, gür ve parlaktır. FF.. deyilerinde, görkemli bir etki bırakır. P., veya PP., deyilerinde, özellikle çıkartabildiği (kolaylıkla) seslerde verilen ezgilerde, tatlı bir duyuluşu vardır.

Pistonlu Trombonun ses rengi, Sürgülü Trombonla kıyaslanacak olursa, biraz kapalı düşer. Sürgülü Trombonların çalıcılarında, sağlam bir kulak eğitimi olması zorunludur. Yoksa beklenen yararlık sağlanamaz.

Trombonlar, her çeşit bağlı - bağsız, dilli, diatonik, kromatik, çabuk dizi, ezgisel geçişleri yapabilirse de, çabuk olmayan, uzun sesli ezgiler seçilir. Sürekli olarak, çabuk sesler verilmez. Sürgülü Trombonlar, Glissando (kaydırmalı) olarak, kullanılabilir. Solo olarak başarı ile kullanılabilirler. Ancak, Sürgülü Trombonlarda, çalıcının mutlak iyi olması koşulu vardır. Korno ve Bassonlar yoksa, özellikle uzun seslerde PP., deyisi ile onların yerlerini doldurur. Üçüncü bölüm çalgılara paydaşlık yapar. Düzen (akor) li eşliklerde kullanılır. Gür ve parlak seslerini de, yerinde kullanmak gerekir. Trompet ve Kornetlerin, savaş duygularını canlandıran seslenişlerine, başarıyla eşlik ederler. Kendi bölümü çalgılarla, Bassonlar, Bariton ve Bas Saksofonlar, Saxhorn Bas ve Kontrbaslarla çok iyi birleşir. Kutsal duyguların seslendiricisi olarak başarılıdır. Solo olarak, parlaktır. Solo olarak verilen partilerin, Tenor niteliği taşımasına, özen gösterilmelidir. İkili, üçlü, dörtlü ve beşlilerde yine Tenor partisini çalar. Kahramanlık duyguları, bir sekizli üstten Kornetlerle katlanarak verilebilir. Bestecinin ve beste uyarımlayıcının düşüneceği ve bileceği nokta; bu çalgıların ses özelliklerinden gereği dek yararlanabilmektir. Gereksiz bir eşlik, özellikle Bas çalgılar için, gereksiz kıvrak ve çabuk ezgileri görev vermek, doğru değildir. Bu çalgıların, rengini ve karakterini iyi bilmek, iyi anlamak gerekir.