Mixing&Mastering'e başlarken bilinmesi gerekenler
Konuyla ilgili,yeni başlayacak veya başlayan arkadaşlar için birşeyler yazdım,bir kaç güne kadar,devam edeceğim....(umarım)
Şarkı ve Albüm yapımı 3 aşamadan oluşur.
1-Arranging.
2-Mixing.
3-Mastering.
Bunlardan;
1-Arranging(arenje etmek);Parçanın kayıtları alınır,vokalleri ,enstrumanları istenen sıraya dizilir ve şarkı oluşturulur.Tüm kayıtlar ,hiç bir efekt verilmeden ve Ekolizer(EQ) ayarları tamamen düz konumdayken alınmalıdır.Bu aşama aylar sürebilir,çünkü sürekli fikir geliştirilir,hele de gurup elemanları arasında anlaşmazlık çıkarsa,şarkı bitmez birtürlü.Kendi başına müzik yapanlar(bir sequencer tabanlı program kullanarak(cubase,pro-tools,vb.)) içinse süre kısalabilir ama herşeyi kendi çalmak ya da yazmak zorundadır.
2-Mixing;Şarkının geneli ve her enstruman için gerekli efektleri eklemektir.Arenjesi bitmiş parçayı,bu işlerden anlayan ve muzik tarzını beğendiğimiz birine veriyoruz,o yapıyor.Başkasına vermek zorundayız çünkü,mix’i yapacak kişinin parçayı daha önce hiç dinlememiş olması gerekir.Sebebi ise,parçayı biz yaptığımız ve nereden baksan 1500 kere dinlediğimiz için,tarafsız olmamız imkansız.
Burada akla şu soru gelebilir,böyle birini tanımıyorum ya da sırf mixing’i öğrenmek için uğraşmak istiyorum,diye.Bu sorunun cevabı biraz uzun, onu da altta başka bir başlıkta vereceğim.
3-Mastering;Mix aşaması tamamlanmış şarkıları albüm haline getirmektir.Mix’i bitmiş şarkıları alıyoruz(tabi mix’ten sonra beğenmeme ihtimaliniz var),ve mastering yapacak arkadaşa teslim ediyoruz.Yine bu arkadaşımızın da,parçaları daha önce dinlememiş olmasını tercih ediyoruz.
Evde bu işlerle (kendi bilsayarında)uğraşmak için,arenje sırasında dikkat edilmesi,bilinmesi ve olması gerekenler;
1-Sequencer tabanlı bir yazılım(cubase,logic,vb.).
2-Bu yazılımı tam anlayabilmek için,en azından orta seviyede İNGİLİZCE.
3-İNGİLİZCE hiç yoksa,hemen öğrenmeye başlanmalı.Sıfır İngilizceyle yolun %1’ini ancak gidersin ,üstelik büyük sancılar çekerek(ya da yazılımı anlatacak birilerini bulmalı ki ,o da bir yere kadar).
4-Bir enstruman kullanmasını biliyorsan,olay kolaylaşır,eğer bilmiyorsan nota ve akorları öğrenmek gerekiyor.
5-Midi klavye olması gerekir,işleri çok kolaylaştırır.
6-Şarkıya başlarken genelde davul ve bas gitardan başlanır ama bu göreceli bir durumdur,ben davulcu olduğumdam davulları hep en sona bırakırım.
7-Davul ve bası oturttuktan sonra,birbirlerinin seslerini örtmediğine ve senkronize gittiğine emin olmak gerekir.
8-Davul ve bas için hazır loop kullanıldıysa,tek düze gitmemesine özellikle dikkat edilmeli,loopların üzerlerinde ufak-tefek değişiklik yapılmalı.
9-Parçaya başlamadan önce,ana hatlar mutlaka öngörülmeli(yani başı-sonu-solosu-vokalin başlayacağı yer,vs.),şarkı bittikten sonra değiştirmek çok zor.
10-Hangi enstrumanların kullanılacağı,aşağı yukarı belli olmalı.
11-Şarkı süprizlere gebe olmalı,dinleyenleri şaşırtmalı,(it yola bindi havası gibi) sürekli tekrar etmemeli,melodi mutlaka soru-cevap şeklinde yürümeli ve de geçişlere mesai harcanmalı.
12-Arenje sırasında parça,ara-sıra mutlaka yedeklenmeli.
13-Hep aynı şarkıyla uğraşmak beyni hamur kıvamına getirdiğinden,mola verilmeli(hatta birkaç gün).
14-Şarkı bitti dedikten aylar sonra bile, üzerinde oynama yapılacağı unutulmamalı.
15-Şarkıyı bol bol başkalarına da dinletmek gerekir ki,bizim atladığımız şeyleri başkalarının görmesi çok kolay.Biz sürekli detayda uğraştığımızdan,büyük resmi göremeyebiliriz.
16-Şarkının türü de çok önemli,yaptığınız müzik tarzına aşina olunmalı,ünlü sanatçıların parçaları çok iyi(ve defalarca) dinlenilmeli.
Cevap: Mixing&Mastering'e başlarken bilinmesi gerekenler
Cevap: Mixing&Mastering'e başlarken bilinmesi gerekenler
Cevap: Mixing&Mastering'e başlarken bilinmesi gerekenler
cok guzel bir anlatım saoalasın
Cevap: Mixing&Mastering'e başlarken bilinmesi gerekenler
Cevap: Mixing&Mastering'e başlarken bilinmesi gerekenler
çok güzel bi anlatım yapmışssın, ama benim bilmem gerekenleri yazmışssın ama ben senin bildiklerini yazmanı da isterdim, belki ilerde paylaşırsın ,mesela davul ve bassları üst üstte bindirmemeye çalışın demişssin ,senkronize açısından erhalde, diyelim ki yaptığım parçada davul ve bass üst üstte binmesi gerekiyo ,ama ben bunları bir tonlama yaparak bir birinden sesi bozmadan ayırmak istiyorum ,yani davul ve bass aynı anda başlıyo ,ama bi okadarda birbirini bozmadan tamamlıyo bunun için hangi efekt lere ,ses düzenleyicelere ihtiyacım var veya mesela davulun eko... üzerindeki ton değeri hangi hz lere tekamül eder veya bass ın veyaa darbuka çanların khz değerleri ortalama olarak hangisidir, birde elimizde kompressör var abi biz bunula tekerlekmi şişiricez :D üzerlerindeki simgeler bana nedemek istiyo, mesela (eşik,kapı,oran ,atack kimisi db cinsinden kimisi ms cinsinden değerlendirilmiş bir davulun tek vuruşu ile başlangıçtan sona olan ms si kaçtır yada ne ile ölçe biliriz bu değerleri,loop olarak kulandığımız bir ritm sesi bir dörtlük bittikten sonra gelen, ataklı loop davul kick ve çan açısından yerlerde değişiklik olduğu için, ayrı bir compressör değerimi kulanmak gerekiyo çünkü ms değerlerinde veya compressör devreye giriş değerlerinde değişiklik olucağı için ayrı kayt etmekmi gerekiyo, bunlardan psycho acustic işlemcilerden bahsedin amacı nedir ne işe yarar taktik ve teknikleri nelerdir YARDIM EDİN ABİ AYIP OLUYO mix bitiyo ondan sonra melül melül bakıyosun biraz daha derinlerden bahsedin teşekür ederim
Cevap: Mixing&Mastering'e başlarken bilinmesi gerekenler
Alıntı:
hokuschu Nickli Üyeden Alıntı
...mesela davul ve bassları üst üstte bindirmemeye çalışın demişssin...
Birbirinin üzerine bindirmemeye çalışın dememiş, örtmemesine çalışın demiş. Tabii ki bir parçada bas ve davul üst üste binecek, senkronlu olması açısından. Ama arkadaşın dediği frekans aralığı olarak birbirlerini boğmamaları, ikisinin de temiz bir şekilde duyulması.. Bunu da EQ, compressor ve stereo imaging efektleriyle elde edebilirsin.
Cevap: Mixing&Mastering'e başlarken bilinmesi gerekenler
Sayın hokuschu,
Birçok arkadaşın düşüncelerine tercuman olduğunu düşünüyorum.
Fakat öyle bir yazı yazmışsın ki,okurken nefes nefese kaldım,koskaca yazı sadece iki cümleden oluşuyor,insanın nefesi yetmiyor okurken.:ka05:
Şu sayfaya bir bak,soruların biraz daha netleşir diye düşünüyorum,ondan sonra tekrar sor,anlamadığın veya kafana takılan yerleri
http://www.keyfimuzik.com/mix-master...ekolayzir.html
Çünkü sorduğun soruların çoğu çok genel,cevabı için sayfalar yazmak lazım gerekebilir.
Aslında Ufuk Önen'in müzik teknolojileri kitabı var,Türkçe olarak tek sağlam kaynak diyebilirim.İnternetten arattır bulursun.Şiddetle tavsiye ederim...
Cevap: Mixing&Mastering'e başlarken bilinmesi gerekenler
vaaay blackcode arkadaşım bu gökhan arkadaşım aşmış kendini ömer faruk tekbilek tarzında seslerde çok hoş yardımın için çok saol inşallah grubu oluşturursunuz size kolay gelsin
Cevap: Mixing&Mastering'e başlarken bilinmesi gerekenler
sibiryalı arkadaşım sanada çok teşekkür ederim eq değerleri için vede kaynak gösterdiğin için kendine iyi bak
Cevap: Mixing&Mastering'e başlarken bilinmesi gerekenler
Kompresör
http://img23.imageshack.us/img23/4236/compej.jpg
Basit anlatımına değinirsek otomatik volüm kontrolü sağlayan bir cihazdır.
Kompresör üzerindeki parametreler ve ne işe yaradıklarına bakalım.
Threshold:Türkçe karşılığı eşiktir.Kompresörün devreye girdiği sinyal seviyesini belirler.
db üzerinden ifade edilir.Trheshold'u -5 dB ayarladığımızı varsayalım ayarladığımız seviye altındaki sinyalde kompresör devreye girmeyecektir.Ancak sinyal seviyesi -5 dB'nin üstüne çıktığında kompresör devreye girecektir.
Ratio:Oran anl***** gelir.Threshold seviyesinden sonra,çıkış sinyalinin dB olara giriş sinyaline göre ne kadar değişeceğini kontrol eder.
Attack Time:Milisaniye olarak adlandırılır.Sinyal seviyesi threshold seviyesine geçtiğinde kompresörün hangi sürede devreğe gireceğini belirler.Dikkat edilmesi gereken çok kısa attack time sürelerinin bozulmaya yol açtığıdır.1 ms insan kulağı tarafından algılanmadığı için 0.1 ms ve 1 ms arasında fark yoktur.
Release Time:Milisaniye (ms) olarak ifade edilir.Sinyal seviyesi threshold seviyesinin altına düştüğünde kompresörün nekadar sürede normal seviyesine döneceğini belirler.
Bundada çok kısa release süreleri tercih edilmemelidir.
Knee:Threshold seviyesinde kompresörün nasıl hareket edeceğini belirler.Yumuşak veya sert.
Make-Up Gain:dB olarak ifade edilir.Telefi etmek anlamındadır.Kompresör düşük threshold seviyelerinde yüksek oranlarda çalıştığı zaman çıkış sinyali oldukça düşer.
bunu telefi etmek için kullanılır.
Gain Reduction Meter:Bu gösterge kompresörün kaç dB reduction(azaltma) uyguladığını gösterir.
Birde MultiBand kompresörler vardır onlara daha sonra değiniriz.
Cevap: Mixing&Mastering'e başlarken bilinmesi gerekenler
Alıntı:
NoyaN Nickli Üyeden Alıntı
Ratio:Oran anl***** gelir.Threshold seviyesinden sonra,çıkış sinyalinin dB olara giriş sinyaline göre ne kadar değişeceğini kontrol eder.
Sevgili Admin,
yukarda da görüldüğü üzere zırt pırt **** işareti çıkıyor:), mesela proğr***** yazınca da oluyor,bunu önlemenin bir yolu yok mu yahu? :m05:
Cevap: Mixing&Mastering'e başlarken bilinmesi gerekenler
Engelli kelime filtresine takılıyor. Önlemenin yolu şuan için yok.